Качествата на емоционално интелигентните лидери

Качествата на емоционално интелигентните лидери

Качествата на емоционално интелигентните лидери

Какво е общото между емоционалната интелигентност и автентичността? Всъщност, двете са неразделно свързани.  Не може да бъдеш емоционално интелигентен, ако не си автентичен, както и обратното.

Автентичността обаче е нещо, което хората инстинктивно избягват, особено лидерите и мениджърите. Понякога е по-лесно да пренебрегвате трудните въпроси и неприятните истини на работното място, защото се страхувате от конфронтации, които бързо могат да станат грозни и драматични. Много по-удобно е да заметете проблемите под килима.

Този подход представлява истинска рецепта за бедствие в дългосрочен план, защото така вие натрупвате неразрешени конфликти и драми, които един ден ще излязат наяве и ще създадат много по-тежка ситуацията.

Най-ефективните лидери от друга страна използват силата на автентичността, за да създадат работна среда, която насърчава откритост и искреност.  Именно по тази причина така наречените „меки умения“(soft skills) са толкова важни за разрешаването на конфликти и трудни ситуации, преди те да са се превърнали в тежки кризи.

Автентичността, като всяко друго важно професионално умение, изисква много работа, практика и време.

Това са пет неща, които правят емоционално интелигентните лидери, за да спечелят доверието и уважението на хората около тях.

1. Не носят маски

Хората на ръководни позиции следват общата тенденция да крият истинската си идентичност зад маска. Някои поемат ролята на властен шеф, който ръководи с твърда ръка, докато други преиграват в опитите си да се представят като приятели на своите служители, използвайки фалшива харизма.

Емоционално интелигентните и автентични лидери не се страхуват да се представят като такива, каквито са, и да дадат най-доброто от себе си, като покажат почтеност, увереност и искреност. Те водят както с ума си, така и със своето сърце.

2. Позволяват на себе си и на останалите да бъдат хора

Най-добрите лидери демонстрират автентичност като ежедневно отделят време за смях и забавления и приемат, че не са безгрешни. Те винаги признават своите грешки. Това създава работна атмосфера, която кара техните служители да се чувстват достатъчно комфортно и сигурно, за да могат спокойно да им казват „Шефе, сбърках“. Те знаят, че могат да споделят това със своите лидери, защото отношенията им са базирани на взаимно доверие и уважение. 

3. Посрещат конфликтите директно

Нека първо приемем, че конфликтите на работното място са неизбежни и част от човешката природа. За съжаление, също толкова човешко е и създаването на прегради, мълчанието и дистанцирането от трудните ситуации – еднакво неефективни начини за разрешаване на конфликти.

От друга страна, посрещането на конфликта директно и решително е най-автентичният начин за разрешаване на проблема. Това не означава да бъдете импулсивни и винаги да търсите начин да наложите своето мнение. Автентичните лидери се изправят лице в лице с конфликта, за да изслушат всички страни в спора и да разрешат проблема с достойнство и уважение.

4. Те са честни

Автентичните лидери не казват това, които другите искат да чуят, за да спечелят техните симпатии и да бъдат харесвани. Те не предават себе си и другите, като казват неща, които не отговарят на техните разбирания и ценности. Тези лидери винаги говорят ясно, искрено и честно. 

5. Те са открити и достъпни

Автентичните лидери не се крият зад затворени врати, когато нещата не вървят добре, и не делегират на останалите отговорностите, които са изцяло техните. В трудните моменти те са на първите редици, където споделят планове за бъдещето, отговарят на въпроси и успокояват притесненията и страховете по в време на големите промени и преходи. 

Добрите лидери информират служителите си за всяко развитие по важните за компанията въпроси. Работата на лидерите е да запазят доверието на своите служители и да ги накарат да се чувстват сигурни, дори в най-тежките времена.  

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ