Модата също поема към собствени дигитални валути

Модата също поема към собствени дигитални валути

Модата също поема към собствени дигитални валути

Модните къщи също започват да се интересуват от цифрова валута и виртуална форма на собственост. По-конкретно става дума за т.нар. NFT токени, с които могат да бъдат обменяни цифрови, но и реално съществуващи дрехи.

Според дигиталните дизайнери токените ще позволят на марките да надхвърлят физическата реалност и да започнат да продават несъществуващи облекла за компютърни игри и аватари в социалните мрежи.

През последните два месеца интересът към невзаимнозаменяемите токени (NFT) рязко нарасна заради онлайн аукционите на дигитално изкуство. Само през февруари обемът на този тип търговия възлиза на $ 340 милиона, което е повече от обема на търговията за цялата 2020 година. 

Модните къщи също бързат да се впишат в тази тенденция. Вицепрезидентът по връзките с клиентите на Gucci Робърт Трейфус вече даде заявка пред Vogue Business, че пускането на  NFT токени на марката е само въпрос на време. Други източници от бранша също потвърдиха пред изданието, че редица луксозни модни къщи скоро ще пуснат свои NFT токени.

Луксозните марки искат да наваксат пропуснатото в областта на новите технологии по този начин, смята Марджори Ернандес, основателка на блокчейн платформата Lukso, която работи с модни марки.

NFT токените са форма, в която можете да конвертирате всяка цифрова информация - от произведения на изкуството, публикувани в Интернет, до музика и цифрово облекло. Токените могат да се продават, а собствеността им се записва в блокчейна.

Crypto Fashion Week?

Преходът към NFT токени е следващият кръг на еволюция за луксозни марки, които правят крачка към работата с дигитални дрехи и виртуални модели, казва Ернандес.

Но, как точно ще се използват цифровите жетони в модната индустрия? Все още не е много ясно. „Засега модата, която се продава с жетони, е просто модата като изкуство, а не самото облекло“, обяснява Кейти Хъкъл, главен изпълнителен директор на Futures Intelligence Group, компания, която съветва марките относно подходите към новите технологии и виртуалните стоки.

Това означава, че понастоящем марките могат да продават за токени GIF-изображения на дрехи, но купувачите им никога няма да могат да ги носят. Дигиталното облекло, което не съществува физически, може да бъде закупено в компютърна игра и да облечете героя си в него например. Тук модните брандове се чувстват в свои води и вече се провеждат дигитални седмици на модата - Crypto Fashion Week - с участието на виртуални модели.

За разлика от онлайн пазарите OpenSea, Nifty Gateway и KnownOrigin, където всеки може да изтегля и продава NFT, Neuno работи директно само с марки. Клиентите ще могат да купуват NFT с помощта на кредитни карти, което премахва бариерата за достъп, свързана с необходимостта от притежание на криптовалута.

Друг пример за използване на токените в модата е онлайн продажбата на цифрови аналози на истински дрехи. Онлайн магазинът Clothia вече предлага на търг истински рокли срещу NFT. Според главния изпълнителен директор на Clothia Елена Силенок победителите в тези търгове получават по единствен екземпляр както цифрови жетони, така и съответстващите им дрехи, които съществуват реално. „Луксозните марки могат да използват NFT, за да дадат достъп на повече клиенти до своите марки“, каза Силенок. Gucci вече осъзнава ртази възможност и започна да продава цифрови маратонки за $12.

А екоотпечатъкът?

Амбър Джей Слоут, съосновател на дигиталната модна къща The Fabricant, вярва, че предимството на NFT е да надхвърли физическата реалност. „Бих посъветвал марките не просто да копират физически стоки във виртуалния свят, а да създават дигитална мода от самото начало. Например, ние проектирахме пламтящи обувки. Можете да създадете всякакъв вид дигитална висша мода, която никога не би съществувала в реалния живот “, казва Слоут.

The Fabricant наскоро беше домакин на състезание по 3D дизайн на дрехи. В него участниците изпратиха своите идеи в галерия от изображения в компютърната игра Decentraland, където можеха да бъдат разглеждани и да се наддава за тях. 20-те най-добри творби бяха продадени на търг във вид на NFT. А победителят получи приблизително 2 400 $.

Амбър Джей Слоут, съосновател на дигиталната модна къща The Fabricant, вярва, че предимството на NFT е да надхвърли физическата реалност. „Бих посъветвал марките не просто да копират физически стоки във виртуалния свят, а да създават дигитална мода от самото начало. Например, ние проектирахме пламтящи обувки. Можете да създадете всякакъв вид дигитална висша мода, която никога не би съществувала в реалния живот “, казва Слоут.

The Fabricant наскоро беше домакин на състезание по 3D дизайн на дрехи. В него участниците изпратиха своите идеи в галерия от изображения в компютърната игра Decentraland, където можеха да бъдат разглеждани и да се наддава за тях. 20-те най-добри творби бяха продадени на търг във вид на NFT. А победителят получи приблизително 2 400 $.

Тази възможност за печелене на пари от цифрови имоти крие доста осезаеми физически проблеми, отбелязват обаче други анализатори. На теория NFT може да има стойност като уникално произведение на изкуството или колекционерска стойност: NFT се произвеждат от футболни клубове, рап изпълнители, но блокчейнът е критикуван за прекомерна консумация на енергия. През 2017 г. екоактивисти изчислиха, че добивът на Ethereum (технологията NFT е разработена на базата на тази криптовалута) консумира повече електроенергия от някои страни, като Кипър.

Според платформата Digiconomist, потреблението на електроенергия за добив на Ethereum е нараснало повече от 10 пъти от 2017 г. насам, въпреки уверения разработчиците на тази криптовалута за подобряване на екологичността на нейното копаене. Някои художници, като Джоани Лемерсие, отказаха да продадат произведенията си чрез NFT именно поради "неекологичността на този инструмент. "

Въпреки това, според Кейти Хъкъл от Futures Intelligence Group, всяка модна марка скоро ще се нуждае от виртуална стратегия. „Продажбата на виртуални рокли и активи ще бъде важен източник на приходи за марките в бъдеще. За децата ми как изглежда аватарът им в игрите е също толкова важен, колкото и как изглеждат в училище. Дъщеря ми ми каза наскоро по повод аватара си: „Да, мамо, платих много за това лице“, обобщава експертът.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ