Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

1600 ученици и студенти от цялата страна станаха мениджъри за един ден

Предприемаческия дух сред новото поколение е по-скоро извън София. Това сочи един от интересните резултати в проучване на Джуниър Ачийвмънт в България проведено сред 365 младежи между 16 и 25 години. То очертава тенденции в настройката на поколението Z (родени след 1995 г.) към бъдещата им работна среда и бе представено по време на петия кариерен форум "Професиите на бъдещето", съпътстващ тазгодишното издание на инициативата на JA България "Мениджър за един ден". 1600 младежи от страната се включиха в двете инициативи - 1180 младежи бяха мениджъри за един ден в 60 общини в страната, а 400 млади хора участваха в петото издание на кариерния форум, на който бяха огласени и данните от изследването, направено непосредствено след миналогодишното издание на "Мениджър за един ден". 56% от участниците в допитването са под 18 години, а 41 % са между 18 и 25, съвсем малък процент от респондентите е над 25 години.

Сред открояващите се тенденции са:

  • Живеещите в София са по-склонни да работят в частния сектор, а тези в други градове – да създадат собствен бизнес.
  • Живеещите момчета в София са много по-склонни да желаят да работят в технологична компания.
  • От младежите между 18 и 25 г., живеещите в София и с очакван доход над 2000 лв. са много по-склонни да искат да работят в голяма международна корпорация.
  • Младежите под 18 г. са много по-склонни да кандидатстват директно на сайта на компания или организация, а тези между 18 и 25 г. и от София – да използват социалните мрежи.
  • Живеещите в град с население под 50 000 жители са малко по-склонни да не искат да работят в чужбина, при тези с очакван доход над 2000 лв. е обратното.
  • Тези с очакван доход над 2000 лв. са много по-склонни да търсят постоянна заетост в чужбина.
  • Не се наблюдават съществени разлики при демографските групи, освен че тези с желан доход над 2000 лв. са много по-категорични при посочването на заплащане като водещ фактор.
  • Интересна тенденция е, че младежите под 18 г. са с много по-висока нагласа за по-дълъг престой при един работодател, отколкото тези между 18 и 25 г.;

Във форума „Професиите на бъдещето“ се включиха 15 големи компании и вдъхновяващи лектори, които говориха пред над 400 младежи от училища и университети от София, Враца, Карлово, Габрово, Пловдив, Средец и др.

С началото на работния ден на 7 ноември в столицата и цялата страна започна и „Мениджър за един ден“. Близо 800 компании, институции и неправителствени организации разкриха през 2019 г. общо 1479 позиции, за които кандидатстваха 2445 младежи. За някои от позициите имаше по няколко кандидати, а други останаха без кандидатури от страна на младежите, с което програмата доказа, че отразява реалната ситуация на пазара на труда в България. Сред най-желаните позиции на платформата на програмата „Мениджър за един ден“ тази година бяха творчески директор на Интер Експо Център, с 56 кандидати, a позициите генерален директор на HP Inc. и Мениджър Управление на таланти в Нестле събраха по 41 кандидати. Кметове за един ден имаше в 32 общини.

Общо заетите позиции от младежи бяха 1180. Най-младите мениджъри за един ден през 2019 г. бяха 11 и 12 годишните сестри Ася и Симона Борисови, които заеха съответно мениджърска позиция в Кока Кола ХБК и декан на стопанския факултет на СУ „Климент Охридски“.  

Денят в София завърши с тържествена церемония в пространството за обучения и младежко предприемачество на Джуниър Ачийвмънт, JA Стартъп Хамбар в София тех парк, където мениджъри и техните „заместници“ за ден споделиха своите преживявания и впечатления от инициативата.

още от Мениджмънт
13
Сряда
Ноември