Пандемията засили интереса към вътрешнофирмените обучения

Пандемията засили интереса към вътрешнофирмените обучения

Пандемията засили интереса към вътрешнофирмените обучения

Измина повече от година от момента, в който бизнесът у нас за първи път се сблъска с последиците от COVID-19 – затворени офиси, намалени приходи, нестабилност и несигурност. Все по-често обаче говорим за добрите практики и успешно реализираните възможности в резултат на тези предизвикателства. Такъв пример е начинът, по който някои технологични компании използват своите обучителни програми като инструмент за привличане, развитие и задържане на своите служители. Една от тези компании е Модис България, която е успяла да наеме над 350 души от март 2020г. досега. Защо стратегията за обучение и развитие е в основата на този резултат, разговаряме с Мария Начева, мениджър „Обучение и развитие” (Learning and Development Manager) в компанията.

- Какви умения и компетенции развивате в компанията и защо са важни за вашия екип?

- Работим в няколко основни направления: развиване на лидерски, технически и езикови умения. Създаваме академии, насочени към опресняване и подобряване на езиковите умения на новопостъпили служители или академии за надграждане на знанията на по-опитни колеги в организацията по френски, немски и английски език. Тези академии освен, че позволяват усъвършенстване на индивидуалните езикови умения, са и предпоставка за по-лесен трансфер към други позиции или преместване в други отдели, което е голямо предимство за служителите и предпоставка за хоризонтално или вертикално развитие. През 2020 г. ние успешно проведохме 15 езикови академии и т.нар. уъркшопи посветени на по-ефективното общуване с клиенти и различните културни аспекти и диалекти. Предлагаме също и академии с техническа насоченост спрямо бизнес нуждите ни и потенциалните бъдещи проекти и ключови за организацията и клиентите ни технологии, така че да повишим мотивацията и знанията на служителите с изявен интерес и талант в тази сфера. Пример за това е нашата „Tech BootCamp” академия, която се фокусира върху създаване на „talent pool” за по-сложни и експертни технически роли.

- Имате ли фокус върху хората на лидерски позиции?

- Разработваме и програми, свързани с развитието на лидерски умения, които таргетират различните нива на мениджмънт в компанията. Всяка програма има конкретни цели, дефинирани след подробен анализ на нуждите и компетенциите на конкретните участници и срещи със съответните отговорни лица. Миналата година стартирахме успешно програмата ни за подпомагане на мениджъри, които за първи път встъпват в тази роля, и завършихме друга, която беше за по-старши ръководители. Друг успех беше и стартът на програмата ни за изпълнителни директори, която се фокусира върху развиване на различни бизнес умения, като финансов мениджмънт и стратегическо планиране. Създадохме и менторска програма за някои от вътрешните ни клиенти, която стартира през февруари. Тази година ще започнем и Coaching програма за ръководните позиции, ще се фокусираме и върху изграждането на Succession Development Talent Academies.

- Как повлия пандемията от COVID-19 на всички тези активности и процеси?

- Да кажем, че освен предизвикателства, донесе и възможности и много позитивни резултати, защото променихме цялостния начин на мислене и възприятие на хората, че всъщност онлайн обученията са също толкова ефективни, като и присъствените, и че може да реализираме всяка една програма във виртуална среда. Интересът към обученията се увеличи и служителите станаха много по-активни, защото има много по-голяма гъвкавост при провеждането им и те имат достъп до неограничени ресурси по всяко едно време, от всяка една локация. Също така, това доведе до една по-голяма осъзнатост при служителите от гледна точка на това колко е важно да се придобиват нови умения в тази постоянно променяща се обстановка и да се инвестира време в такива дейности. Успяхме да намалим разходите, свързани с пътуването и организирането на зали и обучителни материали. Това беше и една прекрасна възможност за нашите вътрешните обучители да развият нови треньорски и технически умения. Добавям и изграждането на нашия вътрешен каталог с различните обучения, достъпен до всички служители, адаптиран за виртуална среда във вътрешната ни платформа - Learning Management System. Благодарение на тази платформа, всички служители имат постоянен достъп до обученията, които предлагаме, и могат да се записват за тях бързо и лесно, тоест процесът е автоматизиран и оптимизиран.

- Ще запазите ли фокуса си върху дигитализация и онлайн обучения и занапред?

- Да, със сигурност това е една от стратегическите ни цели, като възнамеряваме да вложим усилия във вътрешна комуникационна кампания, свързана с промотирането на нашата e-learning платформа, така че да увеличим още повече интереса и ангажираността на хората с препоръчването на най-релевантните обучения, изпращане на тематични обучителни календари, както и информация за сертификационни обучения и обучителни пътеки, създадени от нашия отдел за специфичните позиции. Освен това, отскоро имаме и Instructional Designer, който ще се фокусира върху дигитализирането на някои от нашите ключови програми, като тази за новите ни служители. През дигитализация ние всъщност оптимизираме и работата на целия отдел „Обучение и развитие“, което ни дава възможност да поставим акцент върху създаването на качествени академии и лидерски програми за различни целеви групи, които имат висока добавена стойност за нашите служители и ги подпомагат от гледна точка на кариерното им развитие. Ще продължим да провеждаме и присъствени онлайн обучения, част от нашия обучителен каталог, за да поддържаме директния контакт с нашите колеги, за да чуваме тяхната обратна връзка и нужди, което ще ни помогне да подобряваме предлаганото от нас съдържание, както и да създаваме ново.

Венцислав Савов

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ