Затвори

Чайка мениджмънт

Снимка: Guliver / Getty images

Попадали ли сте в следната ситуация: шефът ви забелязва, че вие и вашите колеги сте затрупани с работа и решава, че е дошъл моментът да се намеси. Вместо обаче да отдели нужното време, за да разбере какъв точно е проблема и да работи заедно с екипа си, за да намери решение, той започва да дава нареждания и неясни съвети, след което си тръгва и оставя другите да разчистват забърканата каша. Това е пример за така нареченият „мениджър чайка“

Този тип мениджъри рядко контактуват със служителите си, като единственото изключение са ситуациите, когато има някакъв „пожар“, който трябва да бъде изгасен. Дори в тези случаи те подхождат прибързано и не полагат особени усилия, за да подкрепят своите подчинени. Много често те влошават нещата като изнервят и отчуждават хората, които очакват от тях разумни съвети и насока .

Мениджърът чайка се разпознава сравнително лесно от работещите за него, но самият той често не е наясно с негативното въздействие на неговото поведение. За съжаление, директорите и висшестоящите мениджъри също не са добре запознати с последствията от подобен подход на управление.Ето няколко факта за мениджърите чайки:

При хората, които работят за шеф, демонстриращ характерните за мениджърите чайки черти, се наблюдава 30% по-голям риск от развиване на сърдечни проблеми.

Повече от две трети от работниците в Северна Америка, които обмислят да напуснат работата си, дават като основан причина за това си желание лошата работа на шефа им.

Разбира се, не трябва да забравяме, че работата на шефа не е лесна, като за това говори и факта, че само 21% от недоволните служители казват, че биха приели позицията на своя ръководител, ако им бъде предложена.

Най-важният въпрос в крайна сметка не е дали сте мениджър чайка, а когато се държите като такъв. Изключително лесно е, но и грешно, да категоризираме шефовете като лоши и добри. Тези неща обаче никога не са черно-бели.

Целта на казаното дотук не е да се изопачат „проблемните мениджъри“, когато истината е, че понякога всички сме такива. Да, всеки един от нас може да бъде „чайка“ в различни ситуации и с различни хора. Промяната идва от осъзнаването на тези негативни модели на поведение и изкореняването им от нашето ежедневие.

 Освен това, титлата на мениджър чайка не е запазена само за онези, които ръководят хора в чисто професионален капацитет. Независимо дали сте инженер, опитен мениджър или новоназначен служител, който тепърва е започна да изкачва кариерната стълбица, вие може да се озовете в ситуация, в която да подходите към даден проблем като „чайка“ – да изкажете прибързано и необмислено мнение и да избягате от отговорност. Ключът към преодоляването на този подход към проблемите е в атакуването им, когато са достатъчно големи, за да бъдат забелязано, но и сравнително малки, за да могат лесно да бъдат разрешени.

С годните, прекарани в TalentSmart, аз успях да придобия добра представа за практиките, които са от най-голямо значение за успеха на мениджъра и удовлетворението на неговия персонал. Ето три навика, които са пълна противоположност на подхода на „чайката“:

Ясни очаквания

Мениджърите, които задават ясни очаквания за работата на техните подчинени, гарантират, че труда на служителите им ще бъде насочен в правилната посока.

Последователна комуникация

Добрата комуникация изисква от мениджъра да наблюдава действията на своите служители и да говори открито както за нещата, които правят добре, така и за онези, с които не се справят. Комуникацията е ефективна, когато е честа и на език, който всички разбират

Обратна връзка

Може да дадете полезна обратна връзка, само и единствено, ако обръщате достатъчно внимание на представянето на вашите служители и им давате комплименти толкова често, колкото и конструктивни критики.

Малко компании осъзнават степента, в която техните мениджъри са жив пример за културата и ценностите, зад които те застават. Още по-малко полагат нужните усилия, под формата на обучения и курсове, за да се уверят, че мениджърите им ще разполагат с нужните познания и умения, за да мотивират служителите си да дадат най-доброто от себе си ида се чувстват удовлетворени от работата си.

Хората може да се присъединят към компании, но ги напускат заради мениджъри.  

....................

Травис Брадбери, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Мениджмънт