Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Сега приоритетите са други

Снимка: Shutterstock

Пандемията от коронавирус, подобно на всички кризи, е дезориентиращата, изтощителна и бързо развиваща се. Всеки ден сме заливани с нова информация, която в много случаи вече е напълно остаряла и нерелевантна на следващата сутрин.

В тези условия на неяснота, бизнес лидерите са изправени пред множество трудни избори, всеки един от които изглежда върви ръка за ръка с неприемливи в никоя друга ситуация финансови или човешки жертви. Някои компании решиха временно да затворят врати, а други трансформираха целия си бизнес, за да се приспособят към работата от разстояние и мерките за социално дистанциране. Това са решения, които имат огромно въздействие върху живота на служители, инвеститори, доставчици и клиенти, зависими от работата на тези фирми.

Един от отличителните белези на кризата, е че статуквото просто не може да бъде запазено - промяна е неизбежна и не всичко може да бъде спасено. По един или друг начин, тази кризата с коронавируса засегна повечето хора по света. Всички сме поставени под огромно напрежение, което води до реактивно и не напълно логично поведение, а в някои случаи и до парализа. Реактивното вземане на решения ни дава илюзията за контрол, но в крайна сметка не носи успехи, тъй като му липсват ясни цели и фокус. Парализираните лидери губят контрол върху ситуацията и се превръщат в пасивни наблюдатели. За това е толкова важно ръководителите да имат правилните приоритети по време на криза.

Какво е приоритет?

Успешното кризисно управление изисква приоритизиране. Задаването на няколко основни приоритета в най-ранния етап на кризата дава на лидера нужните опорни точки, които да му помогнат при взимането на трудни решения, включително потенциалните съкращения на персонал, затваряне на бизнеси и проблеми с веригата за доставки. Приоритетите са едновременно котва, която ви помага да се придържате към фактите на ситуацията, и  барометър, които да ви помогне да оцените ефективността на взетите от вас решения. Те помагат на лидера да прави трудни избори, които да отговарят на ценностите и дългосрочните цели на компанията. Приоритетите също така намаляват хаоса и дават яснота – две неща, които са от критично значение за управлението по време на криза.

Приоритетите и целите обаче са две различни неща. Целите са част от процеса на планиране. Те са желани крайни резултати, постижения, които да зачеркнете от списъка си, след като ги реализирате.

Както казва началник на Генералния щаб на Пруската армия Хелмут фон Молтке по време на войните за обединение на Германия „Нито един план не преживява срещата с противника“.

Дневните цели могат да помогнат за центрирането на бизнеса, но заради бързо променящата се обстановка те лесно може да се изгубят смисъла си на следващия ден. Тук на преден план излизат приоритетите. Те наблягат на състоянието на ума и нагласите на хората, вместо на външни фактори, действия и желания резултати. По време на криза лидерът губи контрол върху редица фактори, но не и върху приоритетите на компанията. Те са звездите, които показват пътя напред.

Основните въпроси, които ще ви помогнат да зададете вашите приоритети

Задаването на приоритети е изключително лична задача. Ето няколко въпроса, които вие и вашия екип трябва да си зададете, за да разберете какви са вашите приоритети:

Какво е най-важното нещо, което трябва да бъде запазено в условията на криза? (репутация, връзки с клиенти, експeртиза, развитие по важен проект).

Какви черти и качества искате да демонстрирате в рамките на кризата?

Ако погледнете назад във времето 10 години, след като кризата приключи, ще бъдете ли горди от начина, по който сте подходили към нея?

Има ли конкретни морални или етични принципи, на които смятате, че трябва да обърнете специално внимание в този момент?

Кои отношения искате да поддържате и запазите по време на тази криза“

Как искате да бъдете възприети от останалите? (спокойни, премерени, смели)

Какво би ви накарал да се гордеете с подхода си към кризата, дори и тя да завърши лошо за вас и вашия бизнес?

Приоритетите може да включват както сравнително ясни и конкретни концепции като „защита на служителите“, „поставяне на клиентите на първо място“ и „запазване на капитала“, така и по-общи  и всеобхватни идеи като „да се грижим за нашата общност“, „да бъдем пример за всички в нашата индустрия“. Нужен ви кратък списък с 2 до 4 приоритета, към които трябва да се придържате.

Задаването на приоритети е измамно лесно, на както при всички големи идеи, те изискват време и размисъл. Няма да вземете само правилни решения. Няма да имате нужните ресурси, време и възможности, за да се справите с всяко предизвикателство. Ако обаче имате приоритет, към които се придържате, ще знаете, че сте насочили способностите си върху защитата на онези неща, които наистина имат значение.

......................

Меридит Парет, основател и главен изпълнителен директор Ravenyard Group и Арън Соломън, директор на компанията, за Fastcompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Мениджмънт