16 атома: Създадоха най-малкия двигател в света (видео)

Най-малкият молекулярен двигател, който се състои само от 16 атома, създадоха учени. Рекордно миниатюрната джаджа позволява да бъдат изучавани "мистериозните" явления на границата на класическия и квантов свят. Също така би могла да се използва и от нанороботи. Постижението е описано в научна статия, публикувана в списание PNAS.

По-малко от всякога

Устройство, състоящо се от 16 атома, прави същото като всеки уважаващ себе си двигател. То черпи енергия от външната среда /например, от топлинната енергия, в която се намира молекулата/ и задвижва ротора си. Най-приблизителната представа как работи новият микроскопичен двигател може да бъде получена чрез завъртане на молив, лежащ върху маса, около оста му - при това движение краят на молива ще опише кръг, като часовникова стрелка. Моливът тук играе ролята на ротора, а масата е статора, тоест неподвижната част на двигателя.
В новото устройство роторът е четириатомна молекула от ацетилен (C2H2). Има продълговата форма и прилича донякъде на ...гиричка. Статорът е субстрат от шест паладиеви атома и шест атома галий (PdGa). Ацетиленовата молекула буквално лежи върху статора и се върти около оста си. Тя може да заема само шест различни позиции при въртенето си.
И цялата тази удивителна конструкция е с размер под един нанометър. Вижте: