Чревните бактерии са отговорни за настроенията ни

Микроорганизмите, които обитават червата на човека, са в състояние да "манипулират" настроението му, посочва статия, публикувана в списание PLoS One. До това заключение достигнаха испански и британски експерти, изследвали работата на протеина TLR2, който е важен рецептор на имунната система.

Учените са направили първата стъпка към разбирането на връзката между човешките черва и мозъка. Те открили, че TLR2 рецепторите, намиращи се в областта на стомаха, не са само датчици, регистриращи наличието на бактерии и предпазващи от патогенни микроби, но също така и контролират транспорта на серотонина - т.нар хормон на щастието. Този невротрансмитер е изключително важен за живота на човека. Той контролира съня и емоционалните ни реакции, отговаря за реакцията на болка, контролира работата на кръвоносната и храносмилателната система.

Хосе Мезонеро от Университета на Сарагоса, Испания, в сътрудничество с колеги, е установил, че концентрацията на серотонин в човешкото тяло може да варира в зависимост от активността на бактериите в червата. В лабораторни условия било установено, че появата на големи количества от някои видове микроби в червата може да доведе до увеличаване или намаляване на концентрацията на серотонин в мозъка. Което съответно се отразява на настроението. Освен това нивото на серотонин оказва основно влияние за развитието на редица психични и невродегенеративни заболявания като депресия, а също и е отговорно за внезапната детска смърт или болестта на Хънтингтън.

Вероятно много от тези заболявания могат да бъдат задействани или обратно - потиснати, чрез контролиране на чревната миклофлора у човека. Предстоят редица проучвания в тази насока.