Нов човешки вид беше открит в пещера на Филипините

Непознат на учените прародител на човека беше открит от археолози в пещера на остров Лузон във Филипините, предават Би Би Си и "Ню Йорк таймс".

Този древен човекоподобен вид е наречен Homo luzonensis - по името на остров Лусон, където се намира пещерата - тя се казва Каяо. Останките му показват, че е имал физически черти, които са смесица между тези, които са били открити в много далечни предци на човешкия вид и тези в по-ранни предшественици на човека. Така се обогатява и усложнява историята на човешкото родословно дърво.

Находката означава, че примитивни човешки прародители са напуснали Африка и са си проправили път до Югоизточна Азия - нещо, което досега учените смятаха за невъзможно.

Тя сочи, че човешката еволюция в региона на Азия е била много по-сложна, защото е имало три или повече човешки вида, живели там горе-долу по същото време, когато откритият Homo Luzonesis пристига. Един от тези видове е бил Homo floresiensis, наричан Хобит. Той оцелява на индонезийския остров Флорес допреди 50 000 години.

В пещерата са били открити 13 кости и зъби на непознатия далечен прароднина на човека. Те са от времето, когато Хомо сапиенс е живял в Африка, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА. Тези древни хора вероятно са били дребни на ръст, но тъй като не са открити черепни кости, а само зъби, е трудно да се определи с точност колко са били високи. На мястото има и животински кости, затова се предполага, че са били месоядни и са си служели с каменни оръдия.

Откритите фосилизирани кости са на три различни индивида - двама възрастни и един млад. Единият е живял преди около 67 000 години, а другите двама - преди около 50 000 години. Досега не е извлечено ДНК. Някои от чертите им наподобяват тези на австралопитека, живял преди 2 милиона години.

На остров Лусон има следи от човешка дейност отпреди 700 000 години, което личи по пробити зъби на носорог.

"Години наред се считаше, че еволюцията на човека в Азия е много проста - че Хомо еректус произлиза от Африка и се заселва по източните и югоизточни брегове на Азия и че не се случва нищо до идването на Хомо сапиенс - преди 40 000 - 50 000 години - и завладяването от него на цялата Земя," отбелязва палеонтологът Флоран Детроа от Националния музей за естествена история в Париж.

"С находката на фосилите и с лабораторните изследвания узнаваме, че еволюционната история е много по-сложна - много различни видове са били съвременници на Хомо сапиенс, имало е смесване и изчезване на видове и т.н. Хомо сапиенс не е живял сам на Земята", добави Детроа.