Обещаващ кръвен тест за ранното откриване на рак

Кръвен тест позволява откриването на 8-те най-разпространени видове рак в ранен стадий при 70% от случаите и дава надежда, че болестта може да бъде диагностицирана още преди появата на симптомите, а с това да се подобрят и шансовете за лечение.

Проучването, публикувано в научното списание „Сайънс“, цитира случаи с над 1000 пациенти, чиито тумори още не са били разпространени.

Резултатите извеждат напред в изследванията екипа от университета „Джонс Хопкинс“ в Балтимор в състезанието за намиране на търговски универсален кръвен тест за скрининг на рак.

Екипът на Николас Пападопулос е започнал ново проучване, което през следващите 5 години ще обхване 50 000 жени на възраст 65-75 г., които никога не са имали рак, за да установи дали тестът може да открива по-систематично наличието на тумори, без да има никакъв симптом за това.

Генетични мутации предизвикват увеличаването на туморните клетки, чието ДНК се открива в кръвта. Учените от „Джонс Хопкинс“ използват напълно различен подход, за да секвенират само части от 16-те гена, които мутират най-често при различните типове тумори.

Тестът е успял да намали двойно възможните места на възникване на болестта при около 80% от пациентите. Екипът е подал заявка за патент за откритието.

Има обаче два потенциални проблема при тестовете. Първият е свързан с протеините, използвани като маркери за увреждане на тъканите. Хора, които не са заболели, но страдат от някакво възпаление като артрит, могат да дадат фалшиво положителен резултат.

Вторият потенциален проблем е ненужното и рисковано лечение на откритите малки тумори, които не биха се развили и не представляват никаква опасност.