Учени откриха нов орган в човешкото тяло

В ново проучване, публикувано в списанието "Scientific Reports", изследователи от Медицинското училище към университета в Ню Йорк твърдят, че са открили нов орган, който са нарекли "интерстициум", съобщава National Geographic. Това е новооткрита мрежа от канали, пълни с течност и вероятно има роля в транспортирането на раковите клетки в тялото.

Откритието е направено случайно, по време на рутинна ендоскопия - процедура, която включва вкарване на микроскопична камера в стомашно-чревния тракт на човек. По-нови подходи дават възможност на лекарите да използват тази процедура, за да получат микроскопичен поглед върху тъканта в червата на човек. В същото време, това наблюдение е довело до някои изненадващи резултати.

Лекарският екип открива странни, необясними модели, които били предоставени на патолога Нийл Тейз. Когато Тейс използва същата ендомикроскопия, за да погледне под кожата на собствения си нос, вижда подобен резултат. По-нататъшно изследване и на други органи предполага, че тези модели са направени от вид течност, движеща се през канали, които са навсякъде в тялото. Според изследователите всяка тъкан в тялото може да бъде обградена от мрежа от такива канали, които по същество образуват орган. Те са почти навсякъде - точно под повърхността на кожата, около артериите и вените, обвивайки влакнестата тъкан между мускулите, обгръщайки храносмилателния тракт, белите дробове и пикочните системи и т.н.

Досега тези канали никога не са били забелязвани, най-вероятно поради стандартните подходи за обработка и визуализиране на човешка тъкан - като обработване с химикали например, което ги е унищажовало в предишните изследвания.

Освен със своите защитни функции около органите, мрежата може да спомага за разпространението на раковите клетки. Когато екипът на Тейз изследва проби, взети от хора с инвазивни ракови заболявания, откриват доказателства, че раковите клетки, излезли от първоначалните тъкани, които са засегнали, могат да бъдат открити в тези канали, благодарение на които се отвеждат директно в лимфната система. "След като веднъж попаднат там, те са като на водна пързалка", обяснява Тейз и допълва: "Открихме нов прозорец за механизма на разпространението на рака."

Тейз и колегите му сега проучват, дали анализа на течността в тези новооткрити канали може да доведе до по-ранна диагностика на раковите заболявания. Те смятат, че органът може да е отговорен и за други проблеми, включително отоци, редки чернодробни заболявания и други възпалителни процеси.