Учени създават метод за лечение на зъбите без пломби

Зъбите могат да бъдат принудени да се самовъзстановяват и пломбите да отидат завинаги в историята, смятат британски учени, цитирани от Би Би Си.

Учени от Кралския колеж в Лондон са открили, че химическото вещество Tideglusib може да накара клетките в зъбната пулпа да запълват малки дупки в зъбите. Засега ефектът е изпробван само върху мишки.

Според изследването, публикувано в Science Reports, методът води да пълно и ефективно естествено възстановяване на малки повреди.

Зъбите имат много ограничени способности да се регенерират. Ако зъбната пулпа е открита, човешкият организъм може да произведе тънка ивица твърда дентин - слоя, който се намира непосредствено под емайла. Големи поражения върху зъбите обаче не могат да се лекуват по този начин.

Обикновено стоматолозите лекуват кариесите с пломби, но те трябва да се сменят редовно. Учените се надяват да засилят регенеративната способност на зъбите, за да могат сами да се възстановяват при по-големи повреди.

Препаратът Tideglusib увеличива активността на стволовите клетки в зъбната пулпа и така могат да се възстановяват пукнатини с диаметър 0,13 мм в зъбите на мишките.

Биоразтворима гъба, напоена с препарата, се поставя в повредената част от зъба, а отгоре се нанася защитно покритие.  Докато гъбата се разлага, на нейно място се появява дентин и зъбът зараства.

Учените изследват дали с този метод може да се възстановяват и по-големи повреди по зъбите.