Учени: Ултра обработените храни имат връзка със заболяването от рак

Политика за бисквитки

Има връзка между силно обработените храни и заболяването от рак сред хората. Това сочи изследване на френски учени, основано на хранителния прием и здравните показатели на 105 000 души, предава BBC News.

Учените са установили, че колкото повече се хранят хората с такива храни, толкова повече се увеличава рискът при тях от заболяване от рак.

Под т.нар. ултра обработени храни се имат предвид различни видове продукти, продавани в търговските мрежи, като:

  • Масово произведен пакетиран хляб или кифлички;
  • Сладки или подправени с чубрица снаксове, включително чипсове;
  • Видове шоколадови блокчета и кексчета;
  • Кюфтета, месо от птици, пилета или рибени късчета;
  • Разтворими супи и спагети;
  • Замразени храни за бързо приготвяне във фризерите на супермаркетите;
  • Хранителни продукти, направени предимно или изцяло от захар, масла и мазнини.

Значението на храненето за възможното развитие на форми на рак отдавна е установено от експертите. Според Световната здравна организация (СЗО) първата най-предотвратима причина за заболеваемост от рак е тютюнопушенето. Втората е наднорменото тегло, което често се дължи на неправилното хранене с "бърза храна". 

Изследването от Франция е било на екип от Парижкия университет или Сорбоната (Universite Sorbonne Paris Cite). Резултатите са публикувани в изданието "British Medical Journal" и показват, че ако пропорцията на ултра-обработената храна в менюто на човека се повиши с 10%, тогава броят на появата на различни форми на рака се покачва с 12%. 

"Тези резултати предполагат, че рязкото увеличаване на консумацията на ултра обработени храни може да доведе до растящ риск от ракови заболявания през следващите десетилетия", сочат в заключение учените. 

Все пак, наблюдатели отбелязват, че връзката между храните и рака не може да бъде счетена за абслютна, защото в изследването са обхванати хора, които са били по-малко физически активни, консумирали са повече високо калорийни храни или пък са пушили. 

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Великобритания продължава да чупи рекорди по тежки горещини
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Европа е изправена пред недостиг на ракети носители до 2030 г., предупреждава шефът на космическата агенция
Балеарските острови затягат сигурността по суша, море и въздух преди пълното слънчево затъмнение
Звездите за бизнеса от 10 до 16 август: Баланс между амбициите и реалните възможности
Гръцка платформа сравнява цените на стоките и в България
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Зеленски: Готови сме за преговори във всякакви формати и очакваме Уиткоф и Къшнър да бъдат активни
Кувейт обсъжда с други държави от Персийския залив изграждането на петролопровод, който да заобиколи Ормузкия проток
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка