Българинът намалил тестото, но увеличил газираните напитки, алкохола и цигарите

Българинът намалил тестото, но увеличил газираните напитки, алкохола и цигарите

Българинът намалил тестото, но увеличил газираните напитки, алкохола и цигарите

През 2017 г. настъпват промени в потреблението на домакинствата спрямо 2016 г., показва анализ на Националния статистически институт (НСИ).

През миналата година намалява консумацията на хляб и тестени изделия с 0,9 кг на годишна база, до 87,1 кг средно на лице. За сметка на това обаче е нараснала значително консумацията на газирани напитки – средно с 6,5 литра, до 65,3 литра. Увеличава се и консумацията на плодове с 1,7 кг, до 50,7 кг. В същото време намалява консумацията на зеленчуци с 2.0 килограма, до 68 кг средно на човек.

На годишна база се увеличава потреблението средно на лице от домакинство на алкохолни напитки (от 27,3 на 28,9 л) и на цигари (от 639 на 656 броя).

От анализа на НСИ става ясно още, че през 2017 г. в собствено жилище живеят 91,4% от домакинствата, а 5,1% ползват жилище, без да плащат наем. В жилища под наем живеят 3,6% от наблюдаваните домакинства – 2,3% на свободен и 1,3% на общински наем. Второ жилище притежават 9,1% от домакинствата.

В жилища, построени преди 1990 г., живеят 92,2% от домакинствата, като близо три четвърти (72,3%) са изградени в периода 1961 - 1990 година. Преди 1961 г. са построени 19,9% от жилищата, а изградените след 1990 г. са 7,8%.

Две трети (66,5%) от домакинствата в страната живеят в дву- и тристайни жилища (71,5% в градовете и 52,3% в селата). В по-големи жилища (с четири и повече стаи) живеят 21,5% от домакинствата в градовете и 43,9% - в селата.

Гаражи имат 22,4% от домакинствата в страната (18,3% в градовете и 33,9% в селата).

С електричество, вода, канализация, баня и тоалетна в жилищата разполагат 76,5% от домакинствата. Има съществени различия в благоустроеността на жилищата в градовете и селата. Централна канализация имат 30,6% от жилищата в селата, докато в градовете този процент е 3,1 пъти по-голям – 96,1%.

Тоалетна вътре в жилището имат 67,4% от домакинствата в селата и 97,1% в градовете.

С централно отопление (парно или газ) са 18,7% от жилищата в страната, съответно 24,7% в градовете и 1,8% в селата.

Автомобили имат 51,2% от наблюдаваните домакинства, като 4,3% притежават два и повече автомобила. Не могат да си позволят да закупят и поддържат автомобил по финансови причини 14,7% от домакинствата, а 33,8% са заявили, че нямат необходимост от лека кола.

От предметите за дълготрайна употреба най-разпространен е телевизорът - притежават го 99,3% от домакинствата, а 29,2% имат по два и повече телевизора.

На второ място по разпространение е хладилната техника – 98,4% от домакинствата в страната (98,6% в градовете и 98,1% в селата) имат хладилник и/или фризер.

Автоматична перална машина притежават 92,9% от домакинствата, 4,8% не могат да си закупят този уред по финансови причини, а 2,3% смятат, че нямат необходимост.

Без телефон (стационарен или мобилен) са 1,7% от домакинствата. Само стационарен телефон имат 4,6%, а 66,5% - само мобилен (преобладават тези с два и повече мобилни телефона). Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 27,2% от наблюдаваните домакинства.

С компютри разполагат 55% от домакинствата (62,5% в градовете и 33,8% в селата), като една малка част ползват служебни. Все още е голям делът на тези, които преценяват, че нямат необходимост от компютър – 38,6%.

Наличие на интернет връзка в жилището имат 56,1% от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 63,9% от жилищата, а в селата - в 34,2%. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 38,1% от домакинствата.

Климатици притежават 37,3% от домакинствата, а 28.9% не могат да си закупят такава техника поради липса на финансови средства. 33,8% от домакинствата в страната са заявили, че нямат необходимост от климатик.

Данните на НСИ са получени от тримесечното наблюдение на домакинските бюджети. Наблюдението е репрезентативно, като се използва случайна извадка от домакинства.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ