Повече пари за паралелки по специалности, застрашени от недостиг на работна ръка

Повече пари за паралелки по специалности, застрашени от недостиг на работна ръка

Повече пари за паралелки по специалности, застрашени от недостиг на работна ръка

В 12 професионални направления в следващите 5 години се очаква броят на пенсионираните да е поне два пъти по-висок от учениците, обучаващи се по същите тези специалности в професионалните училища. Това стана ясно на брифинг с участието на просветния министър Красимир Вълчев и неговия екип. Сред застрашените от кадрова криза професии са транспортните услуги, машиностроенето, металообработването и металургията, моторните превозни средства, електротехниката и енергетиката, строителството, хранителните технологии. Това са професионални направления, които са основата на нашата икономика, посочиха експертите от просветното министерство.

Вече е съставен списък на специалностите от професионалното образование, за които има очакван бъдещ недостиг на пазара на труда като се предвижда тези специалности да получат допълнително финансиране, заяви министър Вълчев. Списъкът е изключително подробен и в него са 55 специалности, които изискват задължително квалифицирана работна ръка, допълни зам.-министърът на образованието Таня Михайлова. Сред тях саСред тях са пътно-строителната техника, подемно-транспортната техника, автотранспортната техника, експлоатацията на автомобилния транспорт, стругарството, локомотивите и вагоните, металорежещите машини, заваряването, вътрешните ВиК мрежи, външните облицовки и настилки

Освено допълнително финансиране, за всички специалности с очакван недостиг на работна е предвидено да се допускат изключения по отношение на задължителния минимален брой ученици за формиране на паралелки. Тоест, професионални училища ще могат да формират маломерни паралелки с търсените специалности с тези допълнителни средства, съобщи министър Вълчев.

С допълнителни 90 млн. лева са обезпечени и три водещи политики в образованието - за регионалната диференциация, за предоставянето на допълнителни средства за децата и учениците от уязвимите групи, и за промяната на финансово-разпределителния механизъм, съобщи още министър  Вълчев. Новата система на финансиране, в която са заложени тези политики предвижда повече допълнителни средства за образование да получават по-малки училища и по-малки и отдалечени от големите областни и общински центрове общини, които досега са страдали от недостиг на средства. Така, на практика ще бъдат насочени повече финанси към училища в Северозападна България, Родопите, Странджа, Сакар, граничните райони, общините във Видинска област, Ивайловград, Маджарово, Болярово и други. Отпада ограничението да се финансират разходите за педагогически специалисти само до малки населени места и вече ще се финансират всички техни транспортни разходи. 

Има и механизъм за допълнително финансиране на училищата и детските градини с концентрация на деца и ученици от уязвимите групи, пояснси още министър Вълчев. Той уточни, че критерий в тоз случай е образователният статус на родителите. Училищата, в които има деца над 50 процента от семейства с родители с начално или по-ниско образование /завършен клас до четвърти/ ще получат най-много допълнителни средства. Учителите трябва да положат най-много усилия с тези деца, за да ги обучат и затова ще получават повече средства, обясни образователният министър. Ще бъде позволено на училищата с повече деца от уязвими групи да могат да формират маломерни паралелки. Министър Вълчев даде пример, че ако първокласниците в тези училища са 24, ще може да се формира една паралелка, но с две групи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ