Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

„Световната PR революция“ на Максим Бехар с международна премиера в САЩ, скоро и в България

139

"Тази книга ще задълбае в теми като етика, морал, коректност и прозрачност – ала истината е, че същината на работата ни винаги е била да казваме истината и именно това правим в ежедневието си..." , казва на страниците й авторът, Максим Бехар – дългогодишен журналист, успешен бизнесмен, дипломат, собственик и мениджър на една от водещите PR агенции в България, M3 Communications Group, Inc.. 

Тази книга е неговата, четвърта поред, чиято премиера в САЩ предстои. „Световната PR революция: Как умните лидери успяват в света на променящия се PR“ (The Global PR Revolution: How Thought Leaders Succeed in the Transformed World of PR) ще излезе в началото на октомври 2019 г., а предварителните продажби вече стартираха. Читателите могат да направят поръчка в Amazon, както и на онлайн платформите на две от най-авторитетните издателски къщи в света – Simon & Schuster и Barnes & Noble. Наскоро новата книга бе представена и предпремиерно на най-голямото международно изложение за книги в Лондон –  London Book Fair.

„Световната PR революция“ се издава от Allworth Press, част от Simon & Schuster, издателство, основано през 1924 година, носител на 56 награди Пулицър и част от могъщата CBS Corporation. В България книгата ще бъде публикувана от традиционния издател на книгите на Максим Бехар, издателство „Ентусиаст“, по същото време, когато ще бъде пусната в продажба в САЩ.

Още преди появата й на пазара авторитетни критици дават високо положителни отзиви:

Ерик Уайнър, автор на бестселъра на Ню Йорк Таймс „География на блаженството“: „Светът се променя. Социалните медии събират все повече хора заедно и в същото време ги разделят. Трудно е да преценим в какво да вярваме и на кого да се доверим, особено става ли дума за PR. Аз ви казвам: доверете се на Максим Бехар. Той заглушава шума и увеличава сигнала. Той ни помага да навигираме промените в крачка и ни припомня, че някои неща като достойнството и почтеността са неизменими. А най-хубавото е, че отправя това послание с лека ръка, превръщайки „Световната PR революция“ в едно приятно четиво.“

Франсис Ингам, генерален директор на Британската PR Асоциация (PRCA) и изпълнителен директор на Световната PR организация (ICCO): „Максим Бехар е един от най-уважаваните и известни световни PR експерти на новото време и тази книга е обречена да се превърне в задължителна класика за всеки, който работи или е свързан по някакъв начин с PR бизнеса. Той никога не е имал по-голяма сила, но тази сила трябва да бъде укротявана чрез непрекъснато изтъкване на професионалната етика и чрез разбирането на влиянието, което имаме върху околните. „Световната PR революция“ е панорамна обиколка на PR реалностите без аналог днес и завинаги.“

Пол Холмс, основател и президент на The Holmes Report: „Никога досега в историята PR бизнесът не се е променял с по-бързи темпове и, което е по-важно, промените от тук нататък вече няма да се случват бавно. Да разберем кои са двигателите на промените в нашия бизнес днес е по-важно отвсякога и Максим Бехар, пионер в прилагането на същите тези промени на много места по света, изключителен професионалист и бивш президент на ICCO, може да ви бъде отличен гид.“

„Световната PR революция“ е своеобразен наръчник, който събира на едно място професионалния опит на автора, най-вече като Президент на Световната PR организация ICCO, но и и мненията на близо 100 водещи PR експерти от цял свят, като Сър Мартин Сорел – основател на WPP, най-големия концерн за реклама и PR в света, Джак Мартин – доскоро CEO на Hill+Knowlton Strategies, Дейвид Галахар – част от мениджмънта на Omnicom PR Group, и много други. Предговорът е написан от легендарния Пол Холмс, основател на The Holmes Report, най-влиятелната организация за PR оценки, мениджмънт и класации в света. Книгата представя иновативните практики в сферата на комуникациите и се фокусира върху трансформацията, която социалните медии налагат на бизнеса в глобален аспект.

Извличайки най-доброто от опита на специалистите в областта, „Световната PR революция“ гарантира на читателите стратегически поглед върху модерната PR действителност и разглежда теми като:
• Новите правила на социалните медии
• Модерни PR умения и похвати
• Как да измерим въздействието
• Ефектът на пълната прозрачност върху бизнеса
• Бъдещето на индустрията

Специално за читателите на "Мениджър Нюз", авторът предостави откъс в аванс от "Световната PR революция"
 

Новата нормалност на „социалните медии“

3,8 милиарда

Това беше броят на активните потребители на социални медии на планетата Земя в късната есен на 2018 г.!

Колкото и умопомрачителна да е тази цифра, тя отдавна не е актуална. Когато четете тази книга, тя вече ще бъде далеч по-висока.

И все пак това е една моментна снимка, която е поразителна – по онова време населението на Земята беше изчислено на 7,66 млрд. души.

Половината от човечеството вече е активно ангажирана в социалните медии.

Фактът, че почти четири милиарда души са включени в социалните медии, може да е труден за асимилиране, но въздействието му върху всичко, включително и PR-а, е много по-сериозно, отколкото дори тази впечатляваща цифра.

Допреди десетина години свободата на словото „обитаваше“ предимно в сферата на професионалната журналистика, но днес, с много над три милиарда потребители на различните социални медии, свободата на словото достигна съвсем различни измерения.

Например един таксиметров шофьор с лаптоп втора ръка, седнал в някакъв стар гараж, би могъл да стане много по-известен и всъщност да разпространява много повече истини от един телевизионен журналист.

Свидетели сме на жестоки усилия за упражняване на контрол върху медиите навсякъде по света – особено върху телевизията.

В люлката на свободното слово, в Съединените американски щати избирането на Доналд Тръмп за президент разпали пуническа война между различните телевизионни мрежи. Тъкмо неговата личност се оказа лакмусов тест сред медиите, стремящи се да докажат колко силно са „за“ или „ против“ нея.

Сходни медийни катаклизми – или направо открити опити свободното слово да се постави под похлупак – се наблюдават в повечето други държави по земното кълбо.

Но все пак, в края на краищата, ако телевизионните камери могат да бъдат поставени под контрол и дори онлайн медиите биха могли да се държат под прекомерен натиск, социалните медии не могат да бъдат контролирани. Именно това е мястото, където се появяват истинските лидери на речта и комуникацията в днешно време.  

В самото начало на PR индустрията, преди повече от 110 години, около 95% от връзките, отношенията в политиката и бизнеса бяха скрити от обществеността – била е оповестявана само удобната информация, при това не повече от пет процента от цялата.

По онова време бизнесмените и политиците са наемали хора, преди всичко бивши журналисти, за да управляват тези пет процента обществени комуникации от тяхно име. Всичко останало било решавано в съмнителни частни разговори при закрити врата.

В този един век от самото начало на PR-а до днес делът на политическите и бизнес решенията оставал скрит за обществеността, постепенно е намалявал, но все пак една голяма част от тях оставаше тайна.

През 2019 г. обаче от тази потайност не е останало нищо: революционното настъпление на социалните медии вече е достигнало пълен размах и 100% от всички дела, мисли, сделки и действия в живота ни биват публични. Всемогъществото на социалните медии предизвика редица промени, но най-главният резултат от тях е прозрачността.

Пълната прозрачност навсякъде и за всеки.

В резултат социалните медии разтърсиха PR индустрията до неузнаваемост. Именно те са причината за първата и единствена PR революция в над стогодишната историята на този бизнес.

Независимо от начина, по който PR-ът се е развивала през годините, ние винаги сме били една трансмисия, един вид мост между нашите клиенти и техните клиенти.

Само преди десет години формулата на PR-а беше поразително проста.

Появяваше се клиент, чукаше на вратата или позвъняваше на звънеца и заявяваше:

-        Господин PR експерт, добро утро, приятно ми е да се запознаем. Аз произвеждам ето тези хубави коли (или столове, или каквото и да било). Бих желал хората да узнаят за стоките ми. Как можем да подходим, за да постигнем това? 

Ние отговаряхме:

„Разбира се, г-жо Клиент, че ще го направим,  ще ви струва толкова и толкова…!“.

По онова време имахме един конкретен набор с инструменти. Това си беше същият набор инструменти, с който боравехме от десетилетия и той беше еднакъв за целия бизнес навсякъде по света.

Изпращахме прессъобщение, организирахме пресконференция или пък закуска с репортери, или медийна обиколка, водехме журналистите, за да им показваме продуктите, така че да ги убедим колко добри са тези продукти в действителност. Избягвахме да говорим за конкуренцията, а единствено наблягахме върху силните страни и предимствата на продуктите на нашия клиент.  И така нататък, и така нататък.

В днешно време всичко това вече е почти напълно изчезнало. На първо място, защото клиентът идва при нас със съвсем различно питане.

Той влиза и директно казва:

-        Господин PR експерт, произвеждам продуктите Х и те са страхотни!

Тази част е същата както преди, голямата разлика е в следващото изречение:

-        Имам медии и не знам какво да правя с тях!

PR бизнесът преди се опитваше да убеждава медиите, че даден продукт е великолепен, така че те да публикуват или излъчат колкото се може повече материали за него. Днес, благодарение на социалните медии, клиентите всъщност притежават свои собствени медии и следователно платформи, чрез които да изразяват себе си.

В множество случаи бихме казали на този нов клиент:

-        Ще помислим за Фейсбук...

-        Не, не, не го питайте, секретарката ми се справя страхотно с Фейсбук – е отговорът.

-        Какво тогава имате предвид? – питаме ние.

-        Ами ако може да измислите нещо интересно, така че аз да стана по-популярен... но, моля ви, да не е нещо много скъпо, защото секретарката ми вече и без това върши голяма част от работата, нали разбирате..

Разбира се, това би било огромна грешка поради революционните промени в PR-а, предизвикани от социалните медии – промени, които вече се усетиха със силата на цунами от 2015 година насам.

Едно следствие от тяхното съзряване е, че ние, хората, известни като PR експерти – понеже все още минаваме под това наименование, – се превърнахме в нещо средно между издатели, репортери и редактори.

Издатели сме, защото притежаваме медии.  Контролираме профилите и страниците на клиентите си в социалните медии. Разполагаме и с техните блогове и сайтове.

Репортери сме, понеже трябва да запълваме всички тези медийни канали с подходящо съдържание. Ако може – най-доброто.

Редактори сме, тъй като това съдържание трябва да бъде създадено, оформено, подредено, структурирано и представено по най-добрия възможен начин, така че да е убедително, завладяващо и, което е най-важно, с перфектни резултати.

Днес PR бизнесът ни има все по-малко общо с бизнеса, който правехме само преди десетина години, да не говорим пък за онзи отпреди сто години. Много скоро той няма да има нищо общо с предишния си „аз“.

Тази книга изследва в подробности множеството аргументи, които имам в подкрепа на това твърдение, като задълбава, включително с приноса на някои от водещите PR специалисти в света, в различните аспекти на първата и единствена до момента истинска PR революция – тази на социалните медии, – която буквално помете нашата индустрия.

Както и първото прессъобщение, изпратено от Айви Лий (Ivy Lee) през 1906 г.; прессъобщенията, които изпращахме само допреди пет години, бяха предназначени за медиите.

Днес прессъобщението (или каквото там е останало от него) и новите видове съобщения, туитове и постове, заменили традиционния пресрилийз, са прицелени предимно в крайните потребители.

Една средно влиятелна личност (т.нар. influencer) в Туитър от Съединените щати има между 1 и 1,2 млн. последователи! Просто не съществува никаква медия в света с толкова голям тираж. Навярно няма и толкова зрители, които да гледат нещо по телевизията и да го запомнят.

В този смисъл съм склонен да смятам, че „пъблик рилейшънс“, каквото и да означава това сега, вече не е най-доброто име за бизнеса, с който се занимаваме.

Тези две думи, „пъблик“ и „рилейшънс“ ни трябват и, разбира се, все още си остават изключително важни.

Само че онези 3 млрд. души, които са в социалните медии – всички те се занимават с „връзки“ и всичко вече е станало „обществено“. Пъблик рилейшънс!

Благодарение на социалните медии това е така от доста време; вече няма нищо, което да е „необществено“.

Настоящото ми определение за PR-а е „да казваш истината по такъв начин, че хората да я разбират“ – просто и ясно.

В една от следващите глави на настоящата книга обсъждам начина, по който достигнах до това определение, тъй като съм прекарал немалко време, проучвайки го и размишлявайки върху него. Но сега съм твърдо убеден, че това да казваш истината по този начин, та хората да я разбират, е същността на PR-а, особено в епохата на революцията на социалните медии.  (продължава на следващата страница)

още от ПР и събития
21
Понеделник
Октомври