Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Уорън Бъфет за добрите и лошите навици

Снимка: Guliver/ Getty Images

Знаете ли какво казвам често на клиентите си, които обучавам и смятат, че са в кариерен блокаж? Казвам им: Ще можеш да постигнеш пълния си потенциал само като разрушиш навиците, които вече не ти служат. 

Навиците или ни движат напред, или ни дърпат назад. Повечето от нас имаме усещането какво от двете може да е. Но има един човек, милиардерът инвеститор Уорън Бъфет, който прилага малко повече упоритост, когато става въпрос за покоряването им. Ето какво казва Оракулът от Омаха:

"Виждам хора с тези самодеструктивни модели на поведение. Те наистина са в капана им".

Бъфет направи пред завършващите Университета на Флорида реч и им даде прост съвет: Учете се и прилагайте добри навици на ранен етап, преди да е станало твърде късно.

И добави: Човек може да се отърве от лошите навици много по-лесно на тяхната възраст, отколкото на неговата. Защото повечето видове поведение са основани на навика. Последователността от навици е твърде лека да се усети, докато навиците не станат твърде тежки да бъдат разчупени. 

Ако трябва да бъдем честни, човек може да се освободи от своите най-самоунищожителни навици на всяка възраст. Първата стъпка във всеки процес на промяна е най-смелата и дръзката: Трябва да признаете, че имате проблем. Трябва да отправите поглед към слабите си места с ново съзнание. Трябва да имате неуморна отдаденост към практикуването на нови навици. 

Първият най-често срещан лош навик е в областта на меките умения. Днес виждаме много хора в бизнеса да имат такава липса. Става дума за нуждата да бъде подобрена една критично важна област от бизнес представянето - комуникацията. 

Понякога трябва да разгледаме отблизо пречките пред спосоността си да комуникираме добре. Ето и няколко примера: 

  • Може би приемаме неща, произтичащи от стереотипите за хората, които сме възприели и те замъгляват трезвата ни преценка.
  • Може би не разполагаме с всички факти или не задаваме правилните въпроси, преди да направим информирано решение, което да е от полза за екипа, в който работим. 
  • Може би общуваме с поглед отвисоко и неуважително с хората, разглеждайки ги като начин да стигнем до някъде, вместо като ценни колеги, с които гоним една обща цел. 
  • Може би говорим прекалено бързо и импулсивно, потъпквайки нашите собствени думи и тези на другите, за да изложим настойчиво позицията си и то, преди да сме обмислили гледните точки на другите. 
  • В крайна сметка може да забравяме, че ефективната комункация не е само говорене. Хората със страхотни умения в общуването слушат интуитивно историята на другия, задават му въпроси и търсят разговори в дълбочина, със значение и разбиране. 

Има един прост начин да комуникираме ефективно. 

Комуникацията има най-голямото си влияние върху хората, когато е използвана като инструмент, който да служи на техните нужди. В най-добрия случай ефективното комуникиране означава придържане към правилото на "непрекъснатата регистрация". 

Уорън Бъфет казва: "Добрата комуникация ще повиши стойността ви". 

Ще го свържа и с друго изказване на Бъфет отскоро. В скорошно видео Бъфет казва на млад предприемач, че начинът човек да стане 50% по-стойностен тази година, в сравнение с миналата, е естествено, той да инвестира в себе си. И по-конкретно, Бъфет е посъветвал младия мъж да усъвършенства уменията си за общуване, както писмено, така и говоримо.

"Ако не можете да комуникирате, е все едно да намигате на момиче в тъмното - нищо не става. Може да имате цялата умствена сила на света, но трябва да можете и да я предавате. И тази трансмисия (това предаване) е комуникацията."  

Бъфет знае. Някога той се е ужасявал от една форма на комуникация, която всеки човек на ръководен пост трябва да овладее - публичното говорене. Всичко това се променя, след като той изкарва курс по говорене пред публика в "Дейл Карнеги", който, по думите му, е променил живота му.

Марсел Суонтс в Inc.com

още по темата
още от ПР и събития
16
Понеделник
Декември