Австрия пуска климатичен билет

Австрия пуска климатичен билет

Австрия пуска климатичен билет

15 години след като за първи път бе предложен, климатичният билет на Австрия вече е факт. От вчера той е достъпен за гражданите, които искат да пътуват с обществен транспорт на ниски цени и едновременно с това да помагат в борбата с климата.

Годишният пропуск на цена от 1095 евро или около 3 евро на ден трябва да насърчи хората да заменят колите си с алтернативни форми на придвижване, които са по-благоприятни за околната среда. Такива са метрото и междуградските влакове например.

Отстъпки има за хората до 25-годишна възраст, за такива над 64, както и за лицата с увреждания. Те могат да заплатят 821 евро вместо редовната сума според официалния сайт на климатичния билет. Допълнителна еднократна такса от 110 евро пък дава възможност на до четири деца между 6 и 15 години да пътуват с картодържателя. Всички до 5-годишна възраст пътуват безплатно.

Общественият транспорт вече е доста популярен в Австрия. Въпреки че гражданите пътуват повече километри с влак от всяка държава в Европа, с изключение на Швейцария, според официалните правителствени данни само 16% от пътуванията през 2018 г. са с обществен транспорт, пише CNN.

Първоначалният интерес към първите билети, които се продават с намаление, е толкова силен, че уебсайтът на билета се срина временно.

Въвеждането на подобна мярка не е новост, но това, което я прави изключителна, е по-ниската цена. Общата абонаментна карта на Швейцария например предлага неограничено използване на цялата мрежа на обществения транспорт, но струва три пъти повече. Картата за автобуси, влакове и метро в Нидерландия пък е 3066 евро.

Планът за мобилност на правителството на Австрия цели да намали използването на лични автомобили от 70% от общите изминати километри на годишна база до 54% към 2040 г., като същевременно увеличи дела на обществения транспорт от 27% на 40% и удвои активното пътуване (ходене и колоездене) до 6%.

Страната има необходимата основна жп мрежа и градски транспортни системи около големи градове като Виена и Грац. Те се възползваха от политика на непрекъснато развитие, широко подкрепяна от целия политически спектър. В периферията обаче историята не е толкова положителна. Някои по-малки градове са откъснати от националната жп мрежа. По второстепенните линии сега, изглежда, има повече желание за подобряване на инфраструктурата, разписанията и замяната на дизеловите влакове в електрически, акумулаторни или водородни. Климатичният билет може да увеличи перспективите за подобрение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ