Голямата промяна: 5 глобални тренда в епохата "Постковид" 

Голямата промяна: 5 глобални тренда в епохата Постковид 

Голямата промяна: 5 глобални тренда в епохата "Постковид" 

Как се промениха отношенията между човек и бизнес след появата на COVID-19 в света 

Пандемичната 2020 г. редактира в спешен режим всички предварителни прогнози за основните тенденции в глобалното развитие, включително в сферата на бизнеса. Изискванията и потребностите на хората се промениха, в резултат на което някои индустрии преживяха истински подем, докато други се научиха да се справят с внезапната лавина от предизвикателства. Десетки хиляди стартъпи се появиха по цял свят, предлагайки напълно нови продукти и услуги. Големите компании от своя страна се надпреварват да ухажват клиентите с отстъпки и програми за лоялност. И да, една от най-устойчивите прогнози в "новото нормално" продължава да бъде, че ще оставим завинаги в миналото някои неща от отношенията човек-бизнес, а други ще се установят трайно в живота на планетата.  Кои глобални трендове имат най-голям шанс в това отношение? 

1. Дистанционна работа, търговия и услуги 

Основната тенденция през изминалата и настъпващата година е работата от разстояние, както и бързият ръст на продажбите на всичко и всички чрез интернет. Карантините и вечерният час все още са в сила в много страни по света на фона на пандемия от нов тип коронавирусна инфекция, така че тази тенденция вероятно ще съществува още доста време. 

Бизнесът реагира бързо на този обрат. В края на миналата година първите пет държави по обем на електронната търговия са Китай, САЩ, Великобритания, Япония и Южна Корея. Германия, Франция, Индия, Канада и Испания също бяха в десетката. 

През изминалата година бяха пуснати или адаптирани хиляди електронни услуги, които отговарят на текущите нужди. Лидер по растеж сред европейските стартъпи през 2020 г. беше платформата за домакинство на онлайн събития Hopin. Създаден през 2019 г., екипът за лондонския проект се е утроил за шест месеца, а платформата има обща аудитория от 3,5 милиона потребители. 

Истински бум през 2020-та преживяха също онлайн кината и  стрийминг услугите. Един от видимите резултати в това отношение, е че Netflix стана лидер по брой номинации за Златен глобус. Пуснатите на платформата проекти бяха номинирани веднага в 42 категории. По данни на Business Insider в последното тримесечие на 2020-та Netflix вече е имал дял от  около една трета от американския пазар за стрийминг. 

Услугите за разпространение на видеоигри също преживяват взрив на популярност. Така например, платформата Steam успя да обнови рекордите за брой активни потребители на месец (120,4 милиона), на ден (62 милиона), по онлайн пик (25 милиона), брой на новите клиенти (2,6 милиона на месец), време в игра (31 милиарда часа) и закупени игри (с 21% повече на годишна база). 

2. Способност за адаптиране 

В интернет се появиха услуги, които не са съществували преди. Например приложението Zelos, разработено в Естония, което се използва за организиране на събития и фестивали, бе превърнато в платформа за помощ на възрастните хора само за 48 часа по време на пандемията. Пенсионерите можеха да се свържат с горещата линия и да докладват своите нужди, а операторите изпратиха своите желания до смартфоните на хиляди доброволци. Така приложението, което бе станало безполезно в условията на локдаун, отново придоби смисъл. 

Много компании, например производителят на мебели Polywood и Boston studio 9Tailors, в условията на тотално отсъствие на интерес към основните им продукти, бързо се преквалифицираха в шиенето на медицински маски за нуждите на болниците и обикновените граждани. Компанията за играчки Bunnies By The Bay тръгна по подобен път - започна да произвежда маски със забавни щампи за деца и педиатри, които са много популярни сред младата публика. 

В Кънектикът Pullman & Comley, адвокатска кантора с повече от столетна история започна да води блог в условията на карантина, в който консултира гражданите по актуални въпроси като част от своята специализация. Блогът, който се води от адвокати, съдържа материали за това дали човек има право да заведе дете на работа в случай на затваряне на училището, в кои случаи закриването на бизнес може да бъде покрито от застрахователни плащания, и така нататък. 

Истинските бизнес гиганти също трябваше да се адаптират и да се научат да живеят в новите реалности. Вероятно не помните вече, но още в първите седмици на повсеместен локдаун  фабриките, работещи за луксозния холдинг LVMH,  смениха производствените линии за парфюми и козметика с такива за дезинфектанти за ръце. Само през първата седмица след преобородуването, бяха произведени 12 тона антисептици, а френските власти получават и до днсес продуктите на компанията безплатно. Потребителите от други страни, обаче плащат за тях, така че това е пълноценен бизнес, а не благотворителна програма. 

3. Икономии 

Доходите на населението по цял свят намаляват. Разнообразни промоции, отстъпки и специални оферти от бизнеса отговориха на нарастването на безработицата и икономическия спад. Миналата пролет, по време на карантинния период, много онлайн услуги предоставиха достъп до своите платформи безплатно или срещу символични пари.  Повечето банки започнаха активно да разработват програми за връщане на пари и отстъпки за клиенти в рамките на програми за лоялност. А една от най- ярките прояви на тенденцията за спестяване е съвместното наемане на жилища. 4. Доставка всекиму на всичко 

Търсенето на услуги за доставка рязко нарасна в цял свят. Например в САЩ през юни обемът на пазара за онлайн доставка на електронни хранителни стоки достигна рекордните 7,2 милиарда щатски долара, а месечната аудитория на активните потребители - 45,6 милиона домакинства. 

В края на февруари стана ясно, че Uber ще купи стартап за доставка на алкохол Drizly за $ 1,1 млрд. Компанията възнамерява да вгради услугата в приложението Uber Eats, което се превърна в основния й бизнес по време на пандемията, когато хората почти спряха да пътуват с таксита, но не и да ядат. 

Качеството на доставката се превърна в мощно конкурентно оръжие за търговците на дребно по света много преди карантината. „Клиентите не се интересуват колко блестящо организиран е сайтът, поръчката, опаковането, те просто искат поръчката да бъде доставена възможно най-бързо“, пишат експерти от Deloitte в доклад за тенденциите в онлайн търговията. Сега тази тенденция стана още по-актуална, принуждавайки услугите за доставка да се подобряват и да се конкурират помежду си. 

Франция, Испания, САЩ, Великобритания затвориха барове, кафенета и ресторанти в средата на март, миналата година в резултат на което оборотите в ресторантьорския бизнес спаднаха от 30 на 90%. В Китай посещенията на кафенета са намалели със 70%. Глобално, популярност набира форматът Dark Kitchen, когато заведението работи само и изключително за доставка. В подобен формат, на доста места по света работят и хранителните магазини и като цяло представляват склад със стоки и армия от куриери за доставка. 

През лятото на 2020 г. много услуги значително увеличиха времето за доставка, тъй като не можеха да се справят с обема на поръчките - например Prime Now и Amazon Fresh бяха принудени да преминат в такъв режиме. Затова пък, благодарение на доставките и онлайн търговията, състоянието на главния изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос надхвърли границата от 200 милиарда долара през август. 

5. Високите технологии 

Високотехнологичните решения бяха популярни до миналата година, но през 2020 г. най-напредналите от тях придобиха още по-голямо значение и мащаб на приложение. 

Например, оказа се, че 3D принтерите отлично отпечатват прозрачни маски за медицински работници и тампони за сонди за вземане на проби от биоматериали. С технологията за 3D печат продуктите могат да се произвеждат на няколко места едновременно. Освен това съвременните технологии правят възможно преминаването от дизайн към производство буквално за един ден. 

Друг проблем, който напредналите разработки позволиха да бъде разрешен, беше дезинфекцията на помещенията. Digital Aerolus разработи Aertos 120 UVC, компактен дрон, оборудван с ултравиолетови лампи. Летящият асистент намалява риска за хората, като ги освобождава от необходимостта от взаимодействие с вируса и в същото време не изисква непосилни разходи. 

Според проучването на Harvey Nash / KPMG CIO за 2020 г., от избухването на пандемията, ИТ компаниите харчат около 15 милиарда долара седмично за технологии, за да осигурят безопасна работа у дома. 

По материали от чуждестранния печат

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ