Португалия си връща контрола върху авиопревозвача TAP след 5-годишно частно управление

Португалия си връща контрола върху авиопревозвача TAP след 5-годишно частно управление

Португалия си връща контрола върху авиопревозвача TAP след 5-годишно частно управление

След пет години частно управление Португалия си върна контрола върху авиопревозвача TAP, информира eleconomista.es. Споразумението в последния момент с частни акционери предотврати национализацията й, но дори и така компанията ще се върне под държавен контрол пет години след противоречивата си приватизация. Държавата вече ще притежава 72,5% от капитала на компанията. Запазва се и частното присъствие в капитала: 22,5% остават на португалския бизнесмен Умберто Педроса и 5% в ръцете на работниците. А правителството на Антонио Коста Рика стартира спасителен план, предвиждащ капиталова инжекция в размер на 1,2 млрд. евро и проект за преструктуриране на компанията. 

Създадена през 1945 г. TAP е една от водещите компании на Португалия и е важна част в икономиката на страната. По данни на самата компания през 2018 г. тя е допринесла 3,5 млрд. евро за португалската икономика и за нея работят повече от 10 000 души.

След няколко неуспешни опита през предходните години, правителството на консервативния Педро Пасос Коелю продава през 2015 г. 61% от компанията на частния консорциум Atlantic Gateway, собственост на местния бизнесмен Умберто Педроса и Дейвид Нелеман, който ръководи нискотарифната авиокомпания JetBlue. Операцията беше оспорвана от лявата опозиция и профсъюзите, като те видяха в приватизацията акт на „унищожаване на икономиката на страната“.

Социалистите тогава се заканват да обърнат процеса, ако успеят да стигнат до правителството. В края на същата година Антонио Коста встъпва в длъжност министър-председател и през 2016 г. частично отменя приватизацията, като оставя акционерната му структура до тази година: 50% държавна собственост, 45% за Gateway и останалите 5% - за работниците. Въпреки че държавата е най-големият акционер, споразумението предава управлението на компанията на частния консорциум.

През 5-годишния период на управление в частни ръце, компанията успява да увеличи пътниците си от 10 на 17 милиона годишно. Нараства и флотът на авиопревозвача - от близо 75 самолета до над 100, като се умножава брот на дестинациите, до които лети, и се увеличава броят на служителите от 8 600 до 10 600 души.

Но икономическото положение на групата никога не е било особено добро. Авиокомпанията затвори 2019 г. със загуби от почти 106 милиона, което ръководството обвиняваше за огромната инвестиция за обновяване на своя флот и проблемите на летището в Лисабон. Състоянието на нейните финанси все още беше твърде деликатно, за да се справи с криза като тази на covid-19, което принуди авиокомпанията да прекрати почти изцяло своята дейност. Тя премина от 3000 седмични полета до само 5, всички до португалските острови, и прекрати договора за 90% от работниците си. Само през първото тримесечие на 2020 г. загубите от TAP достигнаха 395 милиона евро.

Превод: Нели Тодорова 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ