Двучасовото правило, помогнало на Айнщайн, Дарвин, Ницше...

Двучасовото правило, помогнало на Айнщайн, Дарвин, Ницше...

Двучасовото правило, помогнало на Айнщайн, Дарвин, Ницше...

Алберт Айнщайн бил на 16 години, когато му идва наум идеята за специалната относителност. Той е позволявал на ума си да се скита през деня.

Пионерската му теория на относителността го превръща в революционна фигура за съвременната физика, а тя е измислена с "мисловни експерименти". Той се опитвал много смело да си представи какво би станало, ако... например се качи на вълна от движеща се с постоянна скорост светлина, като сърфист. Така успява да предвиди, че светлинната вълна в този момент би му изглеждала замръзнала и неподвижна. 

Една простичка мисъл може да доведе до огромни последици и най-впечатляваща реална работа. 

С такива брилянтни прозрения се отличават и Чарлз Дарвин и Фридрих Ницше, които променят света с гения си. Те също са прекарвали много часове дневно, пътувайки с ума си и въображението, просто размишлявайки. 

Дарвин нарича това "мисловен път", който трябвало да извърви, за да размишлява и да стигне до важни изводи, които да провокират действия. За Ницше се твърди, че се е разхождал сред природата в продължение на часове, за да се сдобие със смисъл от идеите си. 

Това е вид поведение, което се смята за "непродуктивно" в днешната забързана култура - да отделиш няколко часа, просто за да се разхождаш, или да седиш да мислиш, "и да не вършиш нищо". Днешната бизнес култура издига в култ измеримата производителност като разделянето на работните дни на човекочасове. Фирмените доклади говорят за изработени бройки часове. Докато в същото време на човека по природа е необходимо рефлективно мислене, за да се издигне и да прогресира в живота. 

Фиона Кер от Университета на Аделайде посочва как и защо този тип мислене работи. "Блуждаенето (daydreaming) позволява на ума да се скита. Изходът от това е постоянно по-продуктивен ум, отколкото ако работим по разрешаването на сложни проблеми или измислянето на креативни решения и идеи", казва тя. 

Фиона не е единствената, която изследва позитивните ефекти от практиката. В областта на образованието, например, идеята за отделяне на време за рефлекция идва през 80-те години и е нещо, считано за критичен компонент, за да станеш ефективен учител. 

По същество здравословната доза размишления, съчетани с въображение, дава възможност за консолидация на паметта. Тя създава почва да се формират нелинейни връзки в мозъка, което развива способността ни впоследствие да разделяме на части проблеми и да подхождаме към тях от нов ъгъл. 

За да използваме техниката, може да приложим Двучасовото правило. Според него, веднъж седмично, обикновено във вторник, може да се изключваме от всичко за 2 часа, за да си помислим. 

Трябва да се премахват всички възможни разсейващи фактори, особено електрониката като телефон, лаптоп, и човек трябва да остане насаме със себе си, за да помисли - за себе си и поведението си, за работата си, за начина си на живот. Може да запише каквото мисли на тетрадка. 

Два часа са доста време, затова мнозина предпочитат да гарнират техниката с движение като разходката. 

Някои от полезните въпроси, които да си зададем, може да бъдат:

  • Вълнувам ли се от това, с което основно се занимавам в момента, или се намирам в безцелно движение?
  • Балансирани ли са размените между работния ми живот и личното ми време и личните ми взръки? 
  • Как мога да ускоря процеса на преминаване от където се намирам, до където искам да отида? 
  • Какви големи възможности не преследвам, които по принцип мога? 
  • Какво е сега онова малко нещо, което ще произведе огромен ефект? 
  • Какво е възможно да се обърка в следващите 6 месеца от живота ми? 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ