Джеф Безос: Позволявайте на ума да се скита

Джеф Безос: Позволявайте на ума да се скита

Джеф Безос: Позволявайте на ума да се скита

Заради колосалния възход и огромното медийно отразяване на взискателната ѝ работна култура, повечето от нас гледат на Amazon и на нейния шеф Джеф Безос като на безкомпромисно ефективни. И разбира се, Amazon държи на ценната дума, стратегическото мислене и изтръгва най-много от ресурсите си.

Но, според последното годишно писмо на Безос до акционерите, стремежът към работна ефективност е само част от причината за невероятния успех на Amazon. Нюхът към продуктивността е от съществено значение, казва Безос, но също така той съветва колегите си да отделят време за да позволяват на ума "да се скита". По думите му безцелното скитане на ума е съществен компонент от раждането на идеи и съответно, от иновациите. 

Ето какво пише той в писмото, цитирано от Inc.com. 

"Понякога (всъщност често) в бизнеса човек наистина знае къде отива, а когато го прави, може да бъде ефективен. Поставяме си план и го изпълняваме. За разлика от това, скитането на ума не е ефективно ... Но също така, то не е случайно. Умът се ръководи - от предчувствие, от интуиция, от любопитство, и когато е задвижен от едно дълбоко убеждение, че наградата за клиентите би била достатъчно голяма, си заслужава да бъдем малко разхвърляни и да се отклоняваме - за да намерим пътя си наоколо. Блуждаенето е основен противовес на ефективността. (Но) трябва да използвате и двете. Изненадващите открития - "нелинейните" открития - е много вероятно да изискват скитане на ума."

Един от изводите от написаното е, че човек не може да бъде едновременно продуктивен и креативен. 

Безос не е единственият, който е открил, че едното идва за сметка на другото. Психологът Арт Маркман по-рано написа, че има фундаментално противоборство между продуктивността и творчеството. Продуктивните хора се придвижват през задачите, които имат да изпълнят, по систематичен начин. Те постигат стабилен и измерим прогрес към целите си. Правят ефективна и ефикасна употреба на времето си. С креативността не е така. Тя има нужда от време и пространство, за да расте. 

С това се съгласява и създателят на Medium Виталий Фридман. "Рутинното е смъртоносно за творчеството. То е смъртоносно за иновациите и предизвикателните дизайнерски проблеми, а също и защото пречи на спонтанните решения, експериментите и странните идеи", казва той. Ако искате вдъхновение, трябва да спрете да бъдете толкова ефективни и да си позволите да се измъквате повече, съветва Фридман. 

Накрая, да не забравяме, че след като добрата идея се роди, все пак задължително следва много упорит труд, за да бъде реализирана. Но ако изтласкате на заден план играенето, проучването, релаксацията и интуицията, зад безкрайните си търсения на производителност, едва ли ще имате наистина велики идеи.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ