нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Странни, но ефективни начини да подобрите краткосрочната си памет

Снимка: Guliver / Getty Images

Попадали ли сте в тази често срещана ситуация: Влизате в някоя стая от офиса и... започвате да се чудите защо сте отишли там. Или пък друго: Поздравявате колега, ръкувате се с него, но... не се сещате как се казва. 

И, любимият момент: Отивате до супермаркета за три неща, с много труд се връщате вкъщи с пълна тежка чанта, но... най-важното, за което сте отишли го няма. Забравили сте го. 

Това са примерите за влошена краткорсочна памет. Този проблем се поражда от прекомерна заетост на мозъка, разсейваща идея, която тече постоянно на заден план, съдържа липса на фокус и отслабен "мускул на паметта". Разбира се, тези отклонения се задълбочават докато остаряваме и при най-възрастните е по-често срещано. Но обикновено хората, които са претоварени от множество умствени задачи в работата, забравят повече. 

Всъщност, проблемът не е абсолютно извън нашия конотрол, коментират авторите на Inc.com. Те препоръчват няколко простички начина за подобряване и заздравяване на краткосрочната памет. Например:

Дъвчете дъвка докато учите/ работите чрез учене. Дъвченето на дъвки може би всъщност трябва да бъде разрешено на децата в класните стаи, след като няколко проучвания през годините показаха, че ако се прави, докато човек учи, се получават по-точни и подобрени реакции. По неясна причина дъвченето повишава активността в хипокампуса - важна част от мозъка, отговорна за паметта. Изследване, проведено във Великобритания, е открило, че хората, дъвчещи дъвки, имат на тестове 24% по-високи резултати за незабавно спомняне на думи, и 36% за забавено спомняне. 

Движете очите си. Може да изглеждате малко лудо, но това упражнение ще стимулира паметта ви. Хоризонталното движение на очите наляво надясно (без да се движи главата) помага за свързване на двете полукълба на мозъка. Изследване открива, че участниците в него, които са движили погледа назад и напред 30 секунди всяка сутрин пък са имали 10% по-добро от средното представане при изпълнение на задачи с употреба на паметта. 

Свивайте юмруци. Това обикновено е нещо, което правим докато сме ядосани. Но ако го правим докато вършим нещо с паметта, ще повиши шанса за припомняне. Някои съветват да свиваме в юмрук водещата си ръка, за да складираме памет и да свиваме другата, за да си спомним.

Дръжте юмрука стиснат около 45 секунди. Първото свиване активира райони от мозъка, свързани със задържането на спомените.

(Продължава на страница 2.)

още от Техники за успех