нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

4 Опасни грешки, които допускаме при определянето на нашите цели

Снимка: Shutterstock

Има много книги и материали публикувани в интернет,  които обясняват какво трябва да направите, за да си поставите добра цел. Самият аз съм писал доста по темата.  

Познаването на капаните и пречките, които трябва да избягвате, може да ви помогне да си зададете реалистични цели, които да изпълните без проблем по пътя към постигането на вашите мечти.

Това са четири грешки, които трябва да избягвате при задаването на цели:

1.Твърде амбициозни

Целите, които са прекалено големи и сложни за постигане могат да бъдат изключително демотивиращи и стресиращи. Понякога хората дори си поставят за цел неща, които осъзнават, че са невъзможни.

Една от най-често срещаните новогодишни цели е отслабването. Тя определено може да попадне в категорията „твърде амбициозна“ особено когато става въпрос за загубата на 10, 20 или дори 50 килограма. Казвам това от личен опит, като човек, който е свалил 45 килограма от своето тегло.    

Тази цел е толкова огромна и изглежда толкова далечна, че ви плаши едновременно с размер и с разстояние във времето. Това ви отблъсква и ви кара да се чувствате незначителни.

Вместо това, ние имаме нужда от цели, които вдъхват страхопочитание, без да бъдат недостижими. В примера с отслабването, започнете с 2, 3 или 5 килограма и надграждайте своята цел с времето. Преди да сте се усетили ще сте изгубили 10 килограма, без дори да сте си го поставяли за задача.

2. Твърде неясни

Следващата често срещана грешка, която хората правят при определянето на своите цели, е липсата на яснота и точност. Хората често си поставят цели като „да се приспособя“, „да ходя на фитнес“, „да се храня по-здравословно.“ Всичко това звучи добре, но какво точно означава да „вляза във форма“ и как ще разберете, кога точно сте постигнали целта си?  

Колко често трябва да ходите на фитнес? Изпълнили ли сте си целта, ако отидете само веднъж?

Какво означава да се храните по-добре? По-добре от какво? Колко често? Колко по-добре?

Както виждате, тези цели са изключително неясни, което означава, че не няма начин да прецените дали постигате някакъв напредък и да разберете кога сте „готови“, ако изобщо е възможно в случая.

3. Липсва им съдържание

Дори и да са ясно дефинирани, целите ви могат да бъдат лишени от съдържание и смисъл. Може би на пръв поглед те не изглеждат лекомислени, но в ретроспекция осъзнаваме, че не са достатъчно важни, за да задържат нашето внимание за дълго време.

Много често това са мимолетни и незначителни неща, като свалянето на достатъчно килограми, за да влезете в любимата си рокля. Целта в случая е точно и ясно определена, но това не я прави значима в голямата картина на вашия живот.

4. Те са неприятни

Тук става въпрос за нещо значително по негативно от липсата на удоволствие. Това са цели, чието осъществяване ще ви накара да поискате да върнете времето обратно и никога да не ги започвате.

Този капан е често срещан при целите свързани с по-здравословния начин на живот(например всекидневната консумация на зеленчуци, които не понасяте или извършването на физическа дейност, която освен, че не харесвате, може и да ви нарани). Разбира се, не е задължително тези цели да бъдат от физическо естество(по някаква причина сте си поставили за цел да изчетете книга, която не ви харесва).

Първо, да си създадете цел около нещо, което наистина не ви харесва, е чиста доза мазохизъм.

Второ, как очаквате да се придържате към цел, която изисква от вас да правите нещо, което не можете да понасяте? Какъв е смисъла да стискате зъби и да търпите тези условия? Защо не изградите целта си около нещо, което обичате или поне не мразите с пълна сила?

Не обичате да бягате и изпитвате голяма болка, когато го правите? Най-вероятно има поне още 20 упражнения, за които може да се сетите в рамките на две минути, които бихте могли да правите вместо това. Дори бих се обзаложил, че някои от тях може и да ви донесат удоволствие(танцуване, скачане на батут, каране на колело, вдигане на тежести, плуване и други).

Някои хора вярват, че е важно да се справят с нещо, което не им харесва, за да докажат на себе си, че имат психическата сила, за да преодолеят всяко препятствие. Това е похвално и заслужава уважение, но обикновено не е устойчиво в дългосрочен план.

Този подход почти винаги води до провал, поради простия факт, че е изключително трудно да продължаваме да правим нещо, което не харесваме. Когато даденa дейност не носи удоволствие, бездействието се превръща в предпочитана алтернатива, която много хора в крайна сметка избират.

Избягването на тези четири грешки може да ви помогне да постигнете това, което искате от живота и да направи пътят ви към вашите мечти значително по-приятен.

Брайън Фалчък, автор на бестселъра „Do a Day“, за inc.com

още от Техники за успех