“Еврика!”, каза мениджърът и излезе навън

“Еврика!”, каза мениджърът и излезе навън

“Еврика!”, каза мениджърът и излезе навън

Всеки предприемач знае, че в момента, в който преодолеете едно препятствие и започнете да празнувате успеха си, на неговото място изниква ново предизвикателство. Моят добър приятел и финансов директор на Okta Бил Лош звучи като счупена плоча всеки януари, повтаряйки една и съща фраза: „Фреди, това ще бъде най-важната ни година досега“.

В крайна сметка, той е прав и тези думи подкрепят идеята, която през годините съм опитвал да вкореня в съзнанието на младите предприемачи - „Независимо от това в какъв етап от развитието на вашата компания се намирате, всичко винаги опира до нещата, които ви предстоят.“

Историята на всеки предприемач започва с неговият момент „Еврика!“, когато крушката светва и в съзнанието му се появява идея за продукт или услуга, която може да отговори на конкретни нужди на пазара, и план за това, как тя да бъде реализирана и превърната в успеха. Независимо от това как ще се развие неговото пътешествие в света на предприемачеството, моментите преди, по време на, и след стигането до тази идея, никога не изглеждат точно по начина, по който сте си го представяли.

Тази седмица в подкаста на Zero to IPO заедно с Джошуа Дейсвис от списание Epic Magazine говорихме с четири успешни предприемача за това каква следва след прословутия момент „Еврика!“ и по-конкретно за процесът(или за липсата на такъв) около превръщането на една идея в реалност, за препятствията, които на моменти изглеждат по-трудни за преодоляване от изкачването на връх Еверест, както и за някои важни уроци, които те са научили от своите грешки през годините. Ето и четирите въпроса, които всеки предприемач си задава, когато стигне до момента „Еврика!“

1. „Как мога да направя идеята си още по-добра?”

В годините, когато е бил студент в Станфорд, предприемачът и основател на Jawbone Алекс Асейли имаше грандиозна идея за мобилна технология. Вдъхновен от мобилната революция, Асейли е имал визия за изграждането на цяла екосистема от мобилни комуникационни устройства. През следващите няколко месеца той наблюдава как идеята му се трансформира от цяла линия продукти в един модел слушалки, а накрая в технология, която да се използва от слушалки. Разбира се, крайният продукт не приличаше почти по нищо на първоначалната му идея, но непредубедения му начин на мислене му позволи да създаде продукт, който му спечели финансиране от 1 млн. долара.

Ако мислите, че от първата идея сте стигнали до „перфектния продукт“, помислете отново. Да бъдеш предприемач означава да се примириш с факта, че гениалната ти идея ще премине през редица промени, преди да достигне финалната си форма, която да плени интереса интереса на инвеститорите и клиентите.

2. „Колко време ще ми отнеме?“

Предприемачите сме склонни да бъдем оптимистично настроени към шансовете си да успеем в бизнеса, все па пак ние имаме грандиозни идеи и искаме да ги превърне в реалност възможно най-бързо! Повечето от нас си представят, че след като стигнат до голямата идея, нещата просто ще се наредят от само себе си и че всичко ще върви по мед и масло. Заради нашата страстна природа, ние често подценяваме(в някои случаи драстично) времето, което е необходимо за реализацията на тези наши идеи.

Според главния изпълнителен директор на сайта за графичен дизайн Canva Мелани Пъркинс, въвеждане на продукт на пазара често отнема повече време, отколкото хората очакват. В началото на своята кариера като предприемач Пъркинс си поставя за цел да проектира и изработи цялостна продуктова линия в рамките на първите си 12 месеца в Canva. В действителност процесът отнел значително по-дълго време. Повечето фирми(особено компаниите в технологичния сектор) не се превръщат в успех още от първия ден, така че би било полезно за повечето предприемачи да осъзнаят, че кариерата им е по-близо до тази на маратонците, отколкото на спринтьорите.

3. „Кога е правилният момент?“

Успехът на една идея не зависи само от това колко блестяща и уникална е тя – той зависи от вашия опит, от времето и обстоятелствата, характерни за пазара, в момента, в който опитвате да навлезете в него. Фред Лъди основава софтуерната компания ServiceNow, която днес има стойност от няколко милиарда долара, когато е бил на 50-годишна възраст. Благодарение на своя опит като главен технологичен директор и предприемач, той разполагаше със задълбочени познания пазара, нуждите на клиентите, съществуващите продукти и услуги и предложенията на конкурентните компании.

Лъди казва, че макар по-младите предприемачи да имат предимство в отношение на това, че са по-близо до предните линии на пазара и до своите клиентите, тези, които искат да изградят сериозен и дългосрочен бизнес, обикновено имат предимството на опита. В този случаи опитът се равнява на по-добро разбиране на възможностите и рисковете по пътя към успеха.

4. „Като оставим настрана самата идея, мога ли да разчитам на този екип?“

Понякога в предприемачеството основният въпрос не е дори в самата идея, а в хората, които стоят зад нея. Когато Марк Бениоф представя за първи път концепцията си за технологичната компания Salesforce на неговия партньор и съосновател на фирмата Паркър Харис не отделя особено внимание на самата идея. В този момент той разчита на своя инстинкт, който му казва, че дори и да не успее да изпълни плана си, Бениоф и неговият екип ще открият редица различни възможности в процеса на работа по него.

Историята на Харис ни показва, че качеството на една идея зависи до голяма степен и от екипа и човека, който стои зад нея. Вместо да инвестирате всичкото си време и средства в конкретен продукт или компания, отделете повече внимание на изграждането на добър екип, който да реализира вашите идеи. Брилянтната идея не е достатъчна за създаването на успешен бизнес – за това е нужен екип от хора, които да подкрепят вашата визия и да които да бъдат не по-малко мотивирани и вдъхновени от тази идея от самите вас.

............................

Фредерик Керест, основател и главен оперативен директор на Okta, за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ