Ценен и уважаван: 5 начина да станете незаменими в работата си

Ценен и уважаван: 5 начина да станете незаменими в работата си

Ценен и уважаван: 5 начина да станете незаменими в работата си

В днешно време сигурността на работните места е почти несъществуваща.

Младите професионалисти предпочитат да бъдат гъвкави и да не се заседяват на едно място за прекалено дълго време.

Предвид този факт, има ли причина да се стараете да станете незаменим за вашия шеф?

Все пак, дори и да се превърнете в най-добрия служител и шефът ви да не иска да ви уволни за нищо на света, възможността да изгубите работата си не изчезва напълно. Истината е, че лоши неща се случва дори на най-добрите хора.

Да бъдеш ценен и уважаван служител, обаче означава, че ще имате по-добра, макар и не абсолютна, сигурност на работното място. Важно е да не се забравя и, че страхотните служители получават отлични препоръки, които могат да им помогнат в търсенето на нова работа.

В края на краищата, най-важно е да сте щастливи и удовлетворени от работата си, а за целта трябва да и бъдете отдадени и да изпитвате истински интерес към нещата, с които се занимавате. 

„Когато вашите колеги виждат, че давате всичко от себе си, без да търсите светлината на прожекторите и  без да получавате някаква отявлена награда, вие повдигате летвата на качество, което се очаква от вашата група. Поддържайте високо летвата и един ден ще се превърнете в примера, към който да се стреми всеки.“, пише Джеймс Алтъчър в своята книга „The Rich Empoyee”.

Като основател и изпълнителен директор на Mirasee, това са качествата, които според мен превръщат служителите в жизненоважна част от всеки екип:

1. Имат широк набор от умения

Когато работодателите наемат хора, те търсят специфични умения и способности. Без значение дали става въпрос за финанси, операции, маркетинг, продажби, развитие или, която и да е било друга област в рамките на компанията, трябва да имате нужните умения, които се изискват от вашата работа.

Трябва да сте готови да се учите на нови неща и понякога да поемате съвсем различна от обичайната за вас роля.

Има и други умения, важни за работодателите, които не са изрична част от длъжностната характеристика. Става въпрос за така наречените „мета“ умения, необходими във всяка професия.   

Пример за това е умението да организирате себе си, работната ви среда и вашите задачи. От голямо значение е и способността да спазвате крайните срокове и да поемате отговорност за вашата работа.

Също толкова важно е и умението да общувате добре по предпочитания от компанията начин, било то по електронна поща, телефон или лице в лице.  Да не забравяме и,че всеки работодател би искал служителите му да се разбират и да поддържат добри взаимоотношения на работно място.

2. Имат позитивни нагласи

Още по-важен от разнообразните умения е фактът, че ценните служители внасят едно по-позитивно и оптимистично отношение към работата. Те споделят нагласи, характерни за успешните предприемачи, те са устойчиви във времена на трудности и неуспехи, отказват да приемат ролята на жертва и не се осланят на несигурността.

3. Задават правилните въпроси

Най-ценните служители знаят как да се справят с неяснотата. Когато нещо не е добре дефинирано, те предпочитат да потърсят пояснение, вместо да игнорират проблема и да оставят неговото решение на техните мениджъри. Те знаят правилните въпроси, които да им донесат отговорите, от които се нуждаят.

4. Мислят в перспектива

Незаменимите служители анализират причините, които стоят зад решението им да действат по определен начин и обмислят евентуалните последици от избора да го направят по един или друг начин. Те разглеждат всеки възможен резултат от своите действия, което им помага да предвидят и да се подготвят за предстоящите предизвикателства.

5. Те са отговорни

Няма нужда да сте мениджър, за да носите отговорност за своята работа. Когато ценният служител поема ангажимент за дадена задача или проект, без значение колко е голям или малък, те не очакват някой друг да ги държи за ръка и да ги преведе през всички проблеми и препятствия, които ще срещнат по пътя си.    

Освен това, когато нещо се обърка, те поемат вината за провала и предприемат нужите действия, за да поправят своята грешка.

Служителите стават уважавани членове на екипа, когато покажат способност, отдаденост и желание да допринесат за успеха на компанията. Те наистина се интересуват от благосъстоянието на бизнеса и на техните клиенти.  

Шефовете им знаят, че каквато и задача да им поставят, те ще направят всичко по силите си, за да постигнат възможно най-добрия резултат.  Отвъд всичките похвали и комплименти, най-ценните служители правят всичко това, защото те се гордеят с отличната си работа и вярват, че от тях зависи да направят нужните промени към една по-добра работна среда.

 

Дани Ини, автор на бестселъра „Teach and Grow Rich: The Emerging Opportunity for Global Impact, Freedom, and Wealth“, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ