Харесван или уважаван

Харесван или уважаван

Харесван или уважаван

Неотдавна мой клиент ми каза, че се надява да бъде повишен, но има чувството, че репутацията му на „добряк“ му пречи. Докато той разказваше как всеки ден се пита, дали не е дошъл момента да започне да подхожда малко по-решително, смело и самоуверено към нещата, аз исках просто да изкрещя „Да! Време е!“.

Това не означава, че бих ви посъветвала да се превърнете в арогантен нарцис, който тормози другите и се възползвал от тяхната доброта, за да напредва в кариерата си. В действителност някои от най-милите и автентични хора, които познавам, са лидери на големи компании с глобален обхват. Те обаче не са се изкачили до професионалните върхове нито на база на своята доброта, нито пък на база агресия и самонадеяност. Техният успех е резултат от добрата им работа и способността им да печелят уважението на другите.

Тук най-вероятно ще си кажете: „Но аз съм добър човек и обичам да се отнасям добре с другите!“. В това няма нищо лошо, но идеята е да пренасочите вниманието си от това да бъдете харесван, защото сте добър, към изграждането на имидж на уважаван и високо ценен кадър.

Ето три начина да промените репутацията си от тази на „добряк“ в такава на лидер, който другите биха последвали:

Спрете да си губите времето с опити да накарате всички да ви харесват

Ако прекарвате дните си в размили за стратегии и техники, които ще накарат вашите колеги да ви харесват, то губите ценно време. В действителност няма значение дали сте харесван. Важно е да сте уважаван и да имат добри работни отношения с другите.

Твърде много хора отделят прекалено голямо внимание на спечелването на чуждо одобрение, когато вниманието им трябва да бъде насочено върху работата, която вършат. Когато качеството на работата ви говори вместо вас, то останалите няма да имат друг избор, освен да ви уважават, независимо дали ви харесват.

Важно е да уважавате колегите си, да се държите любезно с тях и винаги да бъдете полезни. Ако основният ви фокус обаче е да бъдете харесвани, то може да постигнете обратния ефект.

Не се страхувайте да изразявате позицията си, когато не сте съгласни с другите

Редица актьори споделят, че когато всички опитват да бъдат мили и добри по време на репетиция, полагайки огромни усилия, за да не влизат в конфликти, финалният продукт почти винаги е катастрофален. Ако репетициите са по-трудни, което ще рече, че актьорите представят различни гледни точки и водят дискусии за това как трябва да изглежда дадена сцена, обикновено резултатите са по-добри.

Всичко това не важи само кино средите. Топ служителите не се страхуват да противоречат на своите ръководители, когато знаят, че са прави.

Ако полагате големи усилия, за да бъдете харесвани от всички, то вероятно ще избягвате да споделяте идеите си, дори да знаете, че те са полезни. За доброто на вашия екип и на самите вас – споделяйте.

В крайна сметка не трябва да забравяте, че мениджърите не разполагат с всички отговори. Тяхната работа е да събират информация и да я използват, за да насочват подчинените към обща цел или резултат. Ако знаете, че нещо трябва да бъде адресирано, не го премълчавайте. Конструктивните конфликти раждат нови идеи и водят до позитивни промени.

Не приемайте всичко лично

Почти всички имаме лоши дни, в които изпускаме нервите си - много често не в посока, от която всъщност идват раздразненията.

Имах клиент, който ми разказа как негов шеф му се е обадил и го е нахулил за решение, в което той всъщност не имал участие. Клиентът ми с години не е можел да се отърве от негативното чувство, създадено от този разговор. През всичкото това време той е мислил, че шефът му го мрази, когато в действителност той просто го е използва за „емоционална боксова круша“.

С години клиентът ми е полагал огромни усилия, за да се хареса на шефа си. Когато един ден решил да повдигне темата за злополучния разговор, неговият ръководител изобщо не е успял да си го припомни.

Не можете да контролирате емоциите на другите хора, но може да управлявате начина, по който ги възприемате. Ако някой демонстрира лошо поведение и вие знаете, че той греши, не влизайте в конфликт. Не го приемайте лично. Ако все пак не можете да се отърсите лесно от случката, адресирайте проблема директно с човека, който е изпуснал нервите си, веднага след като емоциите утихнат.

Важно е да разберете, че дори някой да си изпусне нервите във ваша посока, това не означава непременно, че той не ви харесва. Определено не си струва да си губите времето с размисли относно неговите истински чувства. Важното е той да ви уважава за работата, която вършите. Ако обаче имате чувството, че усилията ви не се ценят, то това е нещо, на което в действителност си заслужава да обърнете повече внимание.

..............................

Ванеса Ваше, основател на On Point Speaking за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ