Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Не всеки е Леброн Джеймс. Но, всеки може да се научи да играе баскетбол

172

Снимка: Shutterstock

Мислите ли, че сте творческа личност? Не? Това означава, че се подценявате. Хората са креативни по природа и всеки един от нас има капацитета да създава, анализира и оценява различни идеи, казва Рахаф Харфуш, автор на „Hustle and Float: Reclaim Your Creativity and Thrive in a World Obsessed with Work.“

„Всички имаме способността да бъдем креативни, стига да го искаме. Както всяко умение, някои хора се справят с това по-добре от други. Не всеки може да бъде Леброн Джеймс, но всеки може да се научи да играе баскетбол“, казва тя.

Защо е трудно да бъдем креативни?

Ако не приемате себе си за особено изобретателни и идейни личности, това най-вероятно се дължи на редица навици от вашето ежедневие, които хвърлят сянка върху творческите ви способности.

„Постоянно чуваме за мениджъри, които всеки ден стават за работа в 4 часа сутринта. Дават ни се примери с хора, които успяват да превърнат хобито си в пълноправен бизнес и с професионалисти, които работят по 100 часа на седмица, за да постигнат целите си. Всичко говорим за това, че трябва да работим здраво, за да бъдем успешни. Този начин на мислене обаче крие сериозни капани за нашата креативност“, казва Харшуф.

Според нея този тип работната етика води до бърнаут, които може да нанеса сериозни щети върху способността ни да бъдем креативни. Самата Харфуш има опит от първа ръка с този неприятен феномен. Нейната свръхамбиция и стремеж да постигне успех на всяка цена са я довели до състояние на хронична умора, безсъние и дори косопад.

„Мислех си, защо позволявам да ми се случва това, като съм наясно с ефектите от претоварването? Аз съм амбициозен човек с големи цели, но този подход към тяхното постигане не може да бъде устойчив и здравословен в дългосрочен план“, споделя тя.

Концепцията за продуктивност се базира на модел на последователна и непрекъсната продукция, било то на продукти, услуги или идеи. Креативността, от друга страна, е хаотичен, непоследователен и на моменти нелогичен процес, които изисква свободно и неструктурирано време, казва Харфуш.

„Забързаното ни ежедневие изцежда нашата креативност. В стремежа си да извлечем максимума от всяка секунда, процесите, които сме си изградили, за да оптимизираме нашата продуктивност, всъщност вредят на творческия ни капацитет“, твърди тя.

Как да бъдем по-креативни?

Според Харфуш около това какво означава да бъдеш креативен има много неясноти, митове и легенди. „Например, идеята, че креативността е нещо божествено и че човек или я има, или не. Други казват, че тя може да бъде придобита. Когато има толкова много определения за едно нещо, няма как да не се объркаме. Много хора просто не разбират какво точно се има предвид, когато говорим за креативността като умение“, допълва тя.

Определението за „креативност“ постоянно се изменя и разраства. „Вече не говорим за автори или художници, които се молят на бог за вдъхновение. В съвремието става въпрос за креативни професионалисти, които впрягат творческото си мислене в развитието на икономиките и пазарите, изградени върху принципите на продуктивността“, казва тя.

„За да бъдем креативни, трябва да дадем на ума си нужното пространство, за да си свърши работата. Той има нужда от ежедневна почивка, която да му позволи да се размечтае. Мечтаенето е изключително важна когнитивна функция, която помага за асимилирането на всичко, което научаваме и за тестването на различни идеи и сценарии“, добавя Харфуш.

Отделете време, за да се запознаете с разнообразни художествени произведения, било то в сферата на музиката, киното, литературата, изобразителното изкуство и тн. Харфуш признава, че този съвет не е нещо ново, но се пита, защо продължаваме да не го следваме?

„Имаме дълбоко вкоренени културно-исторически разбирания за работата. Приели сме определен набор от показатели, които приемаме за мерило на успеха. Ако винаги се стремим към постигането на конкретни цели, трудно може да оценим ползата от абстрактни понятия и идеи, които не се вписват в общоприетата система на работа и продуктивност.“, казва тя.

Най-важната стъпка по пътя към разкриването на творческия ви потенциал преминава през задълбочен самоанализ и преразглеждане на вярванията и идеите, които имате за работата и за това какво означава да бъдете продуктивни.

„Не е лесно да се изправите срещу някои части от вашата личност. Най-простите неща са на повърхността. Когато навлезете по-навътре, вие се изправяте пред вашето его, пред вашата идентичност, уязвимост, увереност и самооценка, пред начина, по който искате другите да ви възприемат. Идентифицирайте митовете и историите които си казвате подсъзнателно. Когато ги разкриете, ще можете да отделите онези неща, които са ви от полза, от всички останали“, казва Харфуш.

...............

Стефани Воза за Fastcompany.com

още по темата
още от Техники за успех
18
Петък
Октомври