Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Сгреших, съжалявам!

Снимка: Shutterstock

Изричането на думичката „съжалявам“ не е никак лесно, особено когато трябва да се извините на ваш колега за грешка, която сте направили.

„За нас е трудно да демонстрираме уязвимост“, казва Ан Мари Сийгъл, коуч от Стамфорд, Кънектикът. „Ние не обичаме да признаваме, че сме направили грешка. Много важно обаче е да знаете как да извините на човек, с който работите“, добавя тя.

Това обаче е урок, чието научаване отнема известно време на повечето хора. Понякога фирмената култура на компанията също допринася за създаването на бариери и пречки пред изразяването на искрено съжаление.

„Много работни места създадоха работна култура, в която съвършенството е издигнато на пиедестал. Служителите на тези компании се страхуват да признават грешките си, защото гледат на това като на знак за слабост“, казва Хена Прайър, коуч от Филаделфия.

Въпреки всичко това, способността на човек да дава искрени извинения, когато такова е необходимо, е изключително полезна за разрешаването на конфликти и поддържането на добра репутация на работното място.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да подберете правилното извинение в някои от най-често срещаните ситуации на работното място, които изискват такова:

Направили сте грешка, която е навредила на репутацията на ваш колега

Всички полагаме големи усилия, за да изградим си изградим положителен имидж в работата. Сами може да стигнете до извода, че ако накърните репутацията на ваш колега по някакъв начин, задължително трябва да му поднесете извинение.

Нека си представим, че сте дали на ваш колега данни, от които той се е нуждаел, за да привлече важен клиент. Данните обаче са били грешни и колегата ви е изгубил завинаги този клиент. Заради вашите грешки имиджа на колегата ви е понесъл щети както в очите на този клиент, така и в тези на шефа ви.

Важно е да поемете отговорност за грешката си и да кажете на вашия колега какво точно ще направите, за да помогнете за възстановяването на неговата репутация.

Пример: „Много съжалявам за случилото се!Поемам пълна отговорност и ще кажа на шефа ни, че грешката беше моя.“

Не сте отговорили навреме на важен имейл

Забравили сте да отговорите на спешен имейл от ваш колега? Свържете се при първа възможност с него и му предложете да му помогнете с каквото можете, съветва Кортни Темплин от JB Training Solutions.

Пример: „Току що видях, че съм пропуснал твой имел. Много съжалявам. Оставям всичко друго настрана, с какво мога да ти помогна?“

Закъснели сте за среща

„Ако знаете, че ще закъснеете за някаква среща, уведомете предварително човека, с който трябва да се срещнете или този, който е отговорен за събирането – по този начин вашето закъснение няма да бъде прието като проява на неуважение и липса на интерес“ казва Илай Хоуайек, главен изпълнителен директор на Crafted Career Concepts. Ако не сте пропуснали тази стъпка, то извинението е задължително.

Когато се извинявате, трябва да подчертаете, че тази ситуация няма да се повтори в бъдеще. Също така, избягвайте несериозните оправдания от рода на „Забравих да си го отбележа в календара“. Бъдете кратки и ясни.

Пример: „Много съжалявам, че закъснях! Няма да се повтори.“

Не сте спазили крайния срок за изпълнението на вашата част от работа по общ проект

В този случай действията казват повече от думите. „Трябва да се извините, но трябва и да запретнете ръкави и да свършите работата, с която не сте се справили“, казва Темплин.

Пример: „Зная, че не успех да спазя срока и се извинявам за това. Ще работя по тази задача през уикенда, за да наваксам изгубеното време“.

Съжалявате за думи, които сте изрекли, или за тона, с който сте го направили

„Когато се извинявате, трябва да разграничите съдържанието на съобщението, от начина, по който то е представено“, казва Хоуайек. По този начин ще може да изразите съжаление за вашето необмислено поведение, без да се отмятате от изразените опасения и критики

Пример: „Алекс, макар че стоя зад думите, които казах по-рано, но тонът ми беше неподходящ, за което се извинявам.“

Ваш колега ви е уловил да разнасяте клюки

Клюките разрушават връзки и създават токсична работна атмосфера. Ако ваш колега разбере, че сте разнасяли клюки за него зад гърба му, трябва веднага да адресирате директно ситуацията и да покажете, че сте готови да направите всичко, за да си възвърнете неговото доверие

Пример: „Действията ми бяха напълно неприемливи. Искам да се извиня и да ти обещая, че това няма да се повтори. Осъзнавам, че ще ти трябва време, за да ми простиш и отново да ми имаш доверие. Ако в бъдеще съм недоволен от нещо, което си казал или направил, ще говоря директно с теб, а не зад гърба  ти.“.

Не по-малко важно то това да знаеш как да се извиниш на колега е да знаеш кога трябва да го направиш. Внимавайте обаче да не прекалявате с извиненията, особено когато става въпрос за ситуации, които не са под ваш контрол.

...................

Даниел Борц за Мonster.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех