нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Успешен старт на новото работно място

Снимка: Shutterstock

Пандемията от COVID-19 остави много хора без работа и накара други да напуснат местоработата си в търсене на нещо по-добро. За тези, които вече са успели да се уредят с нова позиция, приспособяването към различно работно място може да бъде истинско предизвикателство, особено ако те се присъединяват към работещи изцяло от разстояние екипи или такива, разчитащи на хибриден модел. Когато сте изправени пред море от нови лица и изцяло нова фирмена култура, добре е да имате предварително подготвен план за действие. Ето няколко тествани във времето начина да си гарантирате добър старт в ново работно място:

Направете добро първо впечатление

Трудно може да промените първоначалното впечатление, което сте създали у останалите, за това е важно да се постараете то да е добро. „Изследванията показват, че хората си вадят бързи изводи за интелигентността и характера на другите, като много често е достатъчно само едно 30-секудно взаимодействие. Понякога тези изводи са по-точни, отколкото мислим“, пише Томас Чаморо-Премусик, професор по бизнес психология в Университетския колеж в Лондон.

За да сте сигурни, че колегите ви ще ви виждат в положителна светлина, е важно да бъдете особено дружелюбни и отзивчиви през първата седмица от работата ви на новата позиция. Ето какво може да направите, за да оставите добро първо впечатление:

-Преди първия ви работен ден проверете какъв е дрес кода в компанията и планирайте облеклата си за седмицата. Всички офиси имат различни стандарти, но най-важното е дрехите ви да ви позволяват да бъдете уверени. Ако работите от разстояние, проверете дали компанията има някакви специфични политики за това. Като цяло трябва да се постараете да изглеждате професионално, дори ако сте избрали по-удобен тип облекло.

-Бъдете готови да обясните откъде идвате и какво се надявате да получите от новата си позиция. За да избегнете в ситуация, в която звучите, все едно сте наизустили предварително цял сценарии, търсете „универсални истини“ за това какво правите и какво е важно за вас, съветва Гуен Моран съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans”.

-Опитайте да се отпуснете. Всички ваши колеги знаят какво чувство изпитва човек, когато започва работа на ново място. Фокусирайте се върху това да научите колко се може повече неща за новата работа и за вашите колеги.

Задавайте много въпроси

Първите няколко дни в новата работа може да минат бързо и да не бъдат особено запомнящи се. За това е добре да слушате внимателно другите по време на срещите на екипа и да си водите записки за неща, които ви объркват или интересуват. След като създадете списък с важни точки от контактите си с другите ще можете да зададете правилните въпроси, които ще ви помогнат да разберете по-добре компанията и останалите. Когато вашия ръководител или някои от колегите ви имат свободно време, може да им зададете някои от тези въпроси.

„Важно е да разбирате кога имате нужда от помощ и да не се срамувате да търсите такава“, пише Ширийн Джафер, главен изпълнителен директор на платформата за търсене на работа Edvo. „Вместо да мълчите, когато не разбирате нещо, питайте. Така ще спестите важно време, което може да отделите за по-важни задачи. Задаването на въпроси демонстрира, че искате да вършите работата си по-добре, като повече ръководители бяха предпочели да ви обяснят как да изпълните дадена задача, отколкото да получат незадоволителен резултат от вашата работа и да трябва да я повторите“, отбелязва той.

Започнете да изграждате връзки с останалите възможно най-скоро

Най-важната част от всяко работно място са хората. През първата си седмица на работа не забравяйте да се представите на възможно най-много ваши колеги и да положите усилия за изграждане на взаимоотношения с тях.

Ако започвате работа в малка компания, опитайте да ходите на обяд с различен колега всеки ден, за да имате повече време да опознаете индивидуално всички. Постарайте се да запомните имената на вашите колеги и да ги използвате по често в комуникацията с тях, за да създадете веднага чувство за лично уважение.

„Изграждането на взаимоотношения в по-голяма компания няма да се случи толкова естествено. Ще трябва да положите големи усилия, за да го осъществите“, пише Ели Хюизенга от Zapier. Тя препоръчва да планирате срещи на четири очи с колеги, с които знаете, че ще работите често, и да поискате от тях имената на други хора, с които е добре да се познавате.

Какъвто и да е размерът на новото ви работно място, опитайте се да потърсите приятел отрано, тъй като той може да ви помогне да се ориентирате в новата обстановка и да ви дава подкрепа, когато имате нужда от такава. Изграждането на силни взаимоотношения ще ви помогне да вършите по-добре работата си.

………………

Софи Кобилински за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още от Техники за успех