Въпросът, който кандидат-студентите трябва да си зададат, за добър избор на професия

Въпросът, който кандидат-студентите трябва да си зададат, за добър избор на професия

Въпросът, който кандидат-студентите трябва да си зададат, за добър избор на професия

Автоматизацията обхваща почти всяка индустрия. Знаете ли, че вече има робо-инвеститори на Уолстрийт и машинен анализ на рентгеновите снимки в медицинското поле? Автоматизацията създава революция, променяйки начина, по който се изпълняват определени работни задачи и елиминирайки нуждата от изпълнението на други. 

За бъдат конкурентоспособни на пазара на труда, младите хора, които сега се ориентират каква професия да изберат и в каква университетска специалност да се запишат, трябва да мислят далновидно. Стратегията им за професионална реализация трябва да бъде дългосрочна, затова от сега трябва да имат предвид, че те ще се състезават за работа и с роботите.

Има един специален въпрос, който трябва да си зададат, преди началото на академичния си път, когато избират специалност. Това смята Шон Бъртън - главен изпълнителен директор на американската фирма HiringSolved, цитиран от Business Insider. Този въпрос е: 

20 години напред в бъдещето какви ще бъдат онези професии, в които човекът ще дава незаменима от машините добавена стойност? 

Какво ще се случи с банките? Какво ще се случи с производството и медицината? 

Бъртън предлага и отговор - той има поглед, защото неговата компания се занимава с кариерно развитие и в нея също използва изкуствен интелект - AI технология, с която прави целевото търсене на кадри по-точно и ефективно. Отговорът му е: Човекът добавя стойност на места, където искаме да се свързваме с истински хора; със сигурност той добавя стойност на ниво творчество и измисляне на стратегии, а също и е незаменим във всички области, където можем да погледнем и да кажем "Аз не искам да се обръщам към машина за този мой проблем. Това ще бъдат част от предимствата на човека в бъдеще в състезаването му за работа срещу машините. 

Един прост пример: През 2030 г. човек е болен и като пациент е диагностициран и настанен в болница. Може би автоматизираният процес ще може далеч по-бързо да произведе диагнозата му, но пациентът по-вероятно ще предпочете да проведе разговор с личния си лекар или доверен доктор и да научи каква е прогнозата за болестта му и какви са различните възможности за лечение от него - не от студена бланка, отпечата на лист хартия или изпратена в електронен вид от робот. Общуването ще става все по-ценно. 

Съветът към младите хора, които сега избират професия е: ако искате да сте открили своето място 20 години напред във времето и да успявате в автоматизираната икономика, още от сега изберете индустрия, която обичате и работа, която наистина бихте изпълнявали с желание. После се научете на едно допълнително умение - да се фокусирате върху творческите подходи в работата.

Ще имате нужда и от добри умения за общуване с другите хора - те ще стават все по-ценни. Човешкото общуване е нещо, което няма да може да се замени от машинния процес, колкото и по-точен и обективен да е той. 

В бъдеще в много професии най-важният въпрос няма да бъде "Можем ли да го автоматизираме?", а "Ще искаме ли да автоматизираме и това?", допълва Бъртън. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ