Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Заслужава ли си това състезание?

Снимка: Shutterstock

Преди около година се включих в програма, наблягаща на гребния тренажор, в кварталния фитнес. Спокойно мога да кажа, че този тип тренировки са изключително натоварващи. Един от позитивите на тази програма обаче е, че аз често се озовавам до хора на моята възраст, с които провеждам леки приятелски надпревари.

В последно време обаче съм доста напрегнат, тъй като ме убедиха да се включа в истинско фитнес състезание, което обхваща участници от целия град. Много от състезателите са фитнес маниаци, които тренират гребане от десетилетия. Очаквам да бъда размазан от мъже, която са много по-големи и здрави от мен. По тази причина моят план е просто да дам най-доброто от себе си и да се съсредоточа върху собственото си представяне, игнорирайки всичко, което се случва около мен.

Размишлявайки над състезанието аз осъзнах, че тази ситуация описва добре различните начини, по които ние използваме сравнението в социалната среда като мотиватор. Социалните сравнения са именно това – сравняването на собствените ни успехи(или провали) с тези на другите.

Има два вида социални сравнения. Единият тип са възходящите сравнения, при които човек се сравнява с някой, който е в по-добра ситуация от него. Тези сравнения може да ви накарат да се чувствате неудовлетворени от вашия живот и да се съмнявате в собствените си възможности. Низходящите, от друга страна, са тези, при които се сравняват с някой, който е по-зле от вас, като те ви карат да се чувствате по-добре за статута, който сте достигнали в живота си, като същевременно с това внасят у вас чувства на съжаление за онези, които не са толкова привилигировани.

Ако възходящите социални сравнения ви карат да се чувствате недоволни от живота, те могат да бъдат много вредни за психическото и дори физическото ви здраве. Ако обаче подходите по правилния начин към тях, те могат да бъдат полезни. Недоволството генерира енергия, а тази енергия може да бъде използвана за подобряване на вашата ситуация, стига да не попаднете в някои от множеството капани по пътя към успеха. Това означава, че имате трябва да имате някакъв контрол над собствената си съдба, вместо да бъдете управлявани от външни сили. Освен това, трябва да вярвате, че ако положите достатъчно усилия ще можете да ограничите (или елиминирате) разликата между вас и човека, с който се сравнявате.

Когато сравнявате себе си с ваш колега в работата или с приятел от Facebook, техните успехи и постижения може да ви мотивират да дадете най-доброто то себе си.

Важно е обаче да бъдете внимателни – социалните сравнения може да бъдат и демотивиращи. Винаги може да намерите човек, който е по-успешен от вас, който е постигнал повече, преди да навърши 30 г., или който се занимава с нещо, което бихте искали да можете да правите. Ако не виждате начин да достигнете неговото ниво на успех, вие може да се откажете дори от напълно постижими за вас цели.

Когато възходящите сравнения не действат като мотиватори и ви вредят, обърнете фокуса си навътре. Когато сте концентрирани върху това да бъдете малко по-добри в това, което правите – всяка следващата седмица, следващи месец или следваща година, може да подобрите значително представянето си.

За да проработят тези вътрешни сравнения обаче трябва да бъдете конкретни. Не е достатъчно просто да кажете „Искам следващата година да бъда по-добър в работата си“. Трябва да кажете как точно искате да бъдете по добри и какви мерки смятате да предприемете, за да постигнете желаните резултати.

Когато използвате тези вътрешни сравнения е добре да имате списък с реални данни, описващи предходното ви представяне, за да можете да си поставите ясна цел, която да постигнете. Когато не разполагате с нещо черно на бяло, лесно може да забравите за предходните си постижения и да изгубите представа за реалността.

Какво обаче може да кажем за низходящите сравнения? Те определено не са особено полезни, ако искате да се мотивирате да постигнете нещо велико. Тези сравнения обаче имат две ползи. На първо място, в дните, когато се чувствате зле, те могат да ви помогнат да осъзнаете, че сте единствени и че има хора, които се борят с още по-тежки проблеми. Второ, в по-напредналите стадии на вашата кариера може да станете ментор. Откриването на амбициозни хора, които искат да постигнат успех, но все още не са го достигнали, може да ви напомни за пътя, който сте изминали, преди да стигнете до мястото, на което се намирате сега. Протягането на ръка към някой, който не е имал същите възможности или късмет като вас, също може да бъде много мотивиращо.

........................

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех
23
Неделя
Февруари