Джо Роугън, коронавирус и недоволни изпълнители: Как Spotify рискува целия си бизнес

Джо Роугън, коронавирус и недоволни изпълнители: Как Spotify рискува целия си бизнес

Джо Роугън, коронавирус и недоволни изпълнители: Как Spotify рискува целия си бизнес

Пазарната капитализация Spotify се срина с 2,1 млрд. долара в рамките на три дни, след като изпълнителят Нийл Йънг изтегли песните си от платформата за аудио стрийминг в знак на протест срещу разпространението на здравна дезинформация от икзлючително популярния подкаст на Джо Роугън, предаде Variety.

Акциите на компанията поевтиняха с 6% в между 26 и 28 януари, като за същия период технологичният индекс Nasdaq напредна с 1,7%, а Dow Jones – с 1,1%. За сравнение, акциите на Netflix нараснаха с 4,9% за същите три дни.

До този спад се стигна, след като музикантът миналият понеделник Нийл Йънг поиска от компанията да премахне неговите парчета от платформата си, заявявайки, че тя може да има „или Роугън, или Нийл“. От Spotify премахната песните на Йънг от платформата на 26 януари, след което той написа: „Spotify наскоро се превърна в много вредна сила чрез публичното разпространение на дезинформация и лъжи за COVID-19“. Йънг също така посочи отворено писмо на лекари и здравни специалисти, издадено по-рано този месец, в което те призовават Spotify да предприеме мерки срещу неистините относно коронавируса, разпространявани в подкаста The Joe Rogan Experience.

Ако трябва да бъдем честни, акциите на Spotify не се представяха особено добре и преди този скандал, като към 25 януари (денят преди музиката на Йънг да бъде премахната от платформата) те бяха поевтинели с 25% в сравнение със същата дата на миналата година. Важно е да се отбележи и това, че инвеститорите може да са се изплашили от сигналите, че растежа на Spotify може да се забавя, след като Netflix прогнозира слаб ръст на абонатите.

Освен това акциите на Spotify се възстановиха частично след петък, регистрирайки ръст от 1% до 172,98 долара за акция, следвайки растежа на по-широкия пазар. Това обаче се случи преди певицата Джони Мичъл също да обяви, че ще премахне музиката си от Spotify. „Безотговорни хора разпространяват лъжи, които струват на хората живота им. Аз съм солидарна с Нийл Йънг и световната научна и медицинска общност по този въпрос“, написа тя.

За инвеститорите на Spotify тази ситуация предизвиква сериозни опасения от лавинообразно напускане на изпълнители и анулиране на абонаменти. Хаштаговете #CancelSpotify, #DeleteSpotify и #ByeSpotify стават все по-популярни в социалните мрежи след протеста на Йънг.

Тук обаче идва въпросът дали Spotify могат да си позволят да се разделят с Роугън, който има ексклузивна многогодишна сделка с платформата, оценявана на стойност 100 млн. долара. Според данни на компанията именно неговият подкаст е бил най-слушаният през 2021 г. Все по-честите му интервюта на крайнодесни коментатори и изказванията му против ваксините и маските предизвикаха реакции от широката общественост и от редица експерти, включително от главният здравен експерт на Белия дом Антъни Фаучи. Полемиката около подкаста на Роугън обаче достигна ново равнище през последните дни.  

В петък Йънг поднови атаките си срещу Spotify като заяви, че аудио качеството на услугата е „скапано и кастрирано“, обявявайки партньорство с Amazon, което дава на нови клиенти на Amazon Music Unlimited четири месеца безплатен достъп до услугата.

През юли „Ню Йорк таймс“ публикува материал, озаглавен „Джо Роугън е твърде голям, за да бъде свален“, в който медията разкрива, че „сред висшето ръководство на Spotify идеята, че Роугън предоставя някакъв вид нежелано съдържание е смешна“.

Интересно е обаче дали днес директорите на Spotify гледат на Роугън като на актив или проблем. Компанията ще отчете финансовите си резултати за последното тримесечие на 2 февруари.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ