Технологиите дават възможност за равен достъп до образование отвсякъде

Технологиите дават възможност за равен достъп до образование отвсякъде

Технологиите дават възможност за равен достъп до образование отвсякъде

- Отговаряте за образователните инициативи в Microsoft и ръководите екипи в 24 държави. Какво се промени в обучението в последната година и какво се изисква, за да си успешен в такава роля?

- За да си успешен на тази позиция, както и във всяка друга, е необходимо да проявяваш емпатия, но в същото време да можеш да имаш критичен и точен поглед върху общата картинка – приоритетите и бизнес резултатите, които се очаква да бъдат постигнати. Процесът на обучение претърпя много бърза трансформация и за броени дни премина изцяло онлайн. В динамичната среда пpиopитeт нoмep eднo зa yчитeлитe остана ycпexът нa yчeницитe, но, за да се реализира, самите те имаха нужда от подкрепа. Затова незабавната реакция беше от решаващо значение.

Освен че подкрепихме МОН в осигуряването на paвен дocтъп дo образование, пoдгoтвихме видeo ypoци нa бългapcĸи eзиĸ, cъoбpaзeни c yчeбнaтa пpoгpaмa зa цифpoви yмeния, ĸoятo e дocтъпнa зa вceĸи бeзплaтнo. Редовно организираме уебинари, в които участват над 40 000 учители от цялата страна и споделят добри практики за дигитализация на образованието. Тези от тях, които са сертифицирани за работа в дигитална среда, пpoдължaвaт дa пoмaгaт нa колегите си пpи пpидoбивaнeтo нa yмeния и знaния, зa дa вплeтaт нoви тexнoлoгични инcтpyмeнти в cвoятa пpaĸтиĸa. Така се работи активно за постигането на приоритетната им цел – която се припокрива с тази на Microsoft – успех на всяко дете. Осъзнаваме, че това е продължаваща инициатива, която изисква фокус и отдаденост и ние поставяме в центъра на внимание учениците и техните нужди.

- Колко важна е свързаността и възможностите на устройствата, за да е ефективен учебният процес онлайн?

- Образованието, независимо дали хибридно, онлайн или присъствено, трябва да създава среда, която стимулира работата в екип, уважава различията и дава еднакъв шанс на всички да покажат същността си. Тук технологиите имат важна роля. Те дават възможност всеки да е включен в образователния процес – независимо къде е и какви са специфичните му образователни потребности. Днес повече от всякога са необходими надеждни устройства, инструменти за анализ, среда, която осигурява сътрудничество, и преживяване, което възможно най-много наподобява физическо общуване. В отговор на тези очаквания, Microsoft предлага достъпни, свързани и сигурни устройства с Windows 10, създадени с мисълта за работа в екип.

Устройствата са създадени да издържат на удари, падания и разливания на течности и имат вградени системи за сигурност, като част от Windows 10, защитаващи данните и потребителя и запазващи информацията дори при загубена или открадната машина. Заедно с мощни инструменти, като приложенията Office 365 for Education и Microsoft Teams, те помагат на учителите да създадат среда, която подкрепя процеса на обучение отвсякъде и не само когато са свързани. След старта на отдалеченото обучение от платформата Microsoft Teams до момента са се възползвали над 40% от учителите и учениците. Това е и решение, препоръчвано и от Министерството на образованието и науката като колаборативна платформа за образование. Повече детайли могат да бъдат намерени на сайта https://edu.mon.bg.

- Каква е ролята на технологиите за включването на всички в учебния процес?

- Съвременните решения за отдалечена класна стая дават възможност всички да са включени в часа – и тези ученици, които присъстват в клас, и тези, които се включват от вкъщи и са възпрепятствани да са на място. В момента имаме такива проекти –  в класната стая има 2 камери, които следват движенията на учителя (има възможност и периметър за движение) и дъската. В един момент при необходимост, тялото на учителя става „прозрачно“, а дъската триизмерна, за да могат децата добре да виждат какво се пише на нея. Това решение дава възможност всеки детайл да е видим както за детето, което е в класната стая, така и за това, което следи урока от вкъщи. Вярваме, че технологията ще има голямо приложение занапред и вече имаме заявен интерес както от училища, така и от университети.  Пилотен проект с нея реализирахме в 107 ОУ „Хан Крум”, но интересът и запитванията за тази нова технология са огромни, защото тя улеснява учителя да създаде достъпна среда за всички деца. Това е особено важно, защото наблюденията ни са, че към днешна дата децата, които се включват от вкъщи, не получават същото качество на образование като тези в класната стая и тази технология ще изравни нещата.

Иска ми се да обърнем внимание на предоставянето на достъп до знание за всеки, независимо от различията. Например за осигуряване на по-добро зрително възприемане може да се увеличи целият екран или конкретни части от него, има опция външният вид на елементите на интерфейса и текстът да се направят по-ясни и контрастни или пък да се слуша гласово описание на съдържанието на екрана с помощта на функцията „Разказвач“ (Narrator). Съществува и опцията за свързване на периферни устройства като Брайлов дисплей към компютри с Windows 10.

- Оказа се, че в кризата най-добре се справят страните с дами начело. Каква е ролята на жените в технологиите и как да направим така, че STEM обучението да е приоритет?

- Аз не вярвам в генерализациите и общи изводи, които по-скоро разделят хората, отколкото да ги обединяват. Още Кеплер, говорейки за майка си, която е обвинена във вещерство, защото използва наука, за да помага на хората, споменава, че разликата в съдбата на двата пола е в резултат на тълкуването на пола като културна и социална функция, а не произтича от някакво разумно обосновано предопределение. За съжаление, все още има какво да се промени в тази посока.

За всеки човек, независимо от пола, защото „умът няма пол”, много важни са качества като емоционалната интелигентност и способността за емпатия. Притежаването на тези качества помага в критични ситуации при вземането на решения, от които зависи благосъстоянието не само на личността, но и на големи групи от хора и цели нации. Думата „емпатия“ за първи път е използвана от Кеплер, но се популяризира 3 века по-късно, когато става част от лексикона на XX век и се „използва като описание на въображаемия акт на проектиране на човека в някоя картина, в опит да разбере, защо изкуството ни въздейства толкова силно”, както е описано в книгата „Фигури” на Мария Попова. Чрез науката можем да се проектираме и да изграждаме нови технологии, да правим иновации и да променяме света към по добро. Това можем да го постигнем като даваме достъп до образование на всяко дете и му помогнем да бъде следващия Кеплер или Мария Мичъл.

STEM обучението е приоритет и в България. Важен момент за постигане на тези цели е разработването на STEM уроци и интегрирането им в учебния процес. Министерство на образованието разработи национална програма за изграждане на STEM среда, където всички училища могат да кандидатстват и получат финансиране за изграждане на STEM проект в рамките на училището. Ние можем да помогнем като предоставяме безплатно на учителите съдържание как да изградят уроците като развиват STEM умения и сред най-малките. Това може да се случва и чрез играта Майнкрафт за образование, до която имат достъп всички учители в България, а на нашия сайт има и готови уроци. Една от последните програми, която подготвихме също като безплатен пакет, е Computer Science Toolkit, чрез която помагаме на най-малките да придобият STEM умения и да са подготвени за утрешния ден. Няколко са нещата, които бих подчертала като важни фактори за изграждането на силна и устойчива общност в помощ на STEM образованието: подкрепа, менторство, формиране на благоприятна среда, създаване на възможности за всеки да разгърне целия си потенциал.

- Коя е книгата, която Ви е повлияла най-много и бихте препоръчали на всеки независимо дали е родител, ученик или учител?

- Много обичам да чета и не бих могла да се спра на една или две книги. Винаги чета няколко книги едновременно в различни сфери. От последните прочетени любимите ми автори са Ювал Ноа Харари и Даниъл Канеман и бих препоръчала всичките им книги. В момента чета превода на книгата на Мария Попова „Фигури”, където през съдбите на силни исторически личности, голяма част от които жени, си задаваме въпроса какво означава да оставим отпечатък в един несъвършен свят, дали гениалността е отговорът. И тук ще цитирам от книгата Мария Мичъл, която казва на студентките си във „Васар”, първият курс в Америка от жени астрономи: „Внесете звездната светлина в живота си и няма да бъдете разядени от незначителните неща”. Знаем, че територията на възможностите ни се разширява, когато си представим невъобразимото, и после, със систематични усилия, го превърнем в реалност.

Съдържание от Майкрософт България

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ