БНБ изпълнила половината от мерките за реформиране на банковия сектор

БНБ изпълнила половината от мерките за реформиране на банковия сектор

БНБ изпълнила половината от мерките за реформиране на банковия сектор

БНБ е изпълнила половината от мерките за преструктуриране на банковия надзор. Реформирането на банковия надзор се наложи след кризата с КТБ.

Реформирането и развитието на банковия надзор са основен приоритет в частта за незабавните мерки от програмата за управление на БНБ. Това е мотивирано както с необходимостта от адекватен отговор на кризата с КТБ, която разкри сериозни слабости в надзорната функция на БНБ, така и с реализирането на целта за привеждане на нашите надзорни практики във възможно най-пълно съответствие с актуалния международен стандарт, какъвто са Базелските основни принципи за ефективен банков надзор от 2012 г.

Планът е резултат от близо едногодишен процес, който включваше основно два етапа: вътрешен анализ и оценка на процедурите и практиките на управление „Банков надзор“ и независима външна оценка на ефективността на банковия надзор в България от съвместен екип на МВФ и Световната банка1. Важни констатации и препоръки за дейността на банковия надзор бяха също така направени от Сметната палата във връзка с извършения от нея одит за ефективността и ефикасността на банковия надзор, чийто първоначален доклад беше представен в края на септември и предстои да бъде финализиран до края на октомври 2015 г.

Анализът и оценките показват, че степента на съответствие на нашите надзорни практики с Базелските принципи е незадоволителна. От общо 29-те критерия по 9 е констатирано съответствие, по 12 – съответствие в голяма степен, и по 8 – несъответствие в голяма степен.

Открояват се шест проблемни сфери: (1) неадекватен управленски модел за упражняване на надзорните функции на БНБ; (2) слабости във вътрешната организация на управление „Банков надзор“; (3) непълноти в нормативните актове, вътрешните правила и наръчниците, регламентиращи банковия надзор; (4) липса на институционална рамка за управление на кризи и преструктуриране на банки; (5) недобра информационнотехнологична и комуникационна осигуреност на надзорната дейност; и (6) недостатъчна координация и обмен на информация с други институции с отношение към надзорната дейност.

Планът за реформиране и развитие на банковия надзор включва конкретни мерки до края на 2016 г. за решаване на проблемите в тези сфери, като половината от тях вече са изпълнени.Повече подробности ТУК.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ