Отпада таксата за предсрочното погасяване на кредит

Отпада таксата за предсрочното погасяване на кредит

Отпада таксата за предсрочното погасяване на кредит

Таксата за предсрочно погасяване на ипотечен кредит ще отпадне, решиха депутатите на първо четене днес. Парламентът пенсионира и други такси, налагани от банките.

Депутатите гласуваха промени в Закона за потребителския кредит, внесени от депутатите от БСП и ДПС Йордан Цонев, Петър Кънев, Румен Гечев и Сергей Кичиков. Промените ще важат само за новоотпуснатите кредити.

Банкерската гилдия протестира срещу решението, като предупреди, че промените могат да доведат до вдигане на лихвите, предаде Дир.бг.

С промените се забранява на банките да събират някои видове такси и комисиони, за които се приема, че са част от дейността на банката по предоставяне на кредита. Такива са такси и комисиони за действия, свързани с одобрение и усвояване на кредит, както и за неговото управление. Освен това, кредиторът не може да събира повече от веднъж такса и/или комисиона за едно и също действие.

Приетите промени предвиждат да няма обезщетение или неустойка при предсрочно погасяване на ипотечен кредит, когато той е погасен след изтичане на една година от усвояването му. Предвижда се кредиторът да няма право на обезщетение или неустойка при предсрочно погасяване на такъв кредит, когато кредитът е погасен след изтичане на 1 година от усвояването му. Във всички останали случаи кредиторът има право на справедливо и обективно обосновано обезщетение за евентуалните разходи, които са пряко свързани с предсрочното погасяване на кредита, но не повече от 1 на сто върху сумата на предсрочно погасения кредит.

Предвижда се промяна и на определението за „Референтен лихвен процент”, като част от определението за „променлив лихвен процент по кредита”. Действащото към настоящия момент определение дава възможност на кредитора да изготвя и променя по всяко време методологията, по която се определя референтния лихвен процент. Това прави референтния лихвен процент непрозрачен, като създава възможност за определянето му на база субективни критерии, както и да бъде променян едностранно от кредитора по всяко време за периода на кредита. С предлаганото определение се предвижда референтния лихвен процент да бъде пазарно определян индекс LIBOR, EURIBOR, SOFIBOR или комбинация от тях и/или индикатори, публикувани от БНБ и Националния статистически институт. 

Ясно се разписват правилата за формиране на референтния лихвен процент, като при сключването на договора за кредит, в него ясно са разписани индексите и индикаторите, включени в референтния лихвен процент (в случаите, когато е повече от един индекс), тяхното съотношение и начин на изчисление, както и всички фактори и условия, обуславящи промени в референтния лихвен процент.

Според анализатори обаче, ако се използват тези индикатори това ще доведе до повишение на лихвите, тъй като те са на исторически ниски нива и в бъдеще само ще се повишават. Според вносителите на закона това не е аргумент, защото при пазарни условия би могла да падне базовата лихва на банката.

Регламентира се и задължение за кредитора да предостави на кредитополучателя право на избор при сключването на жилищен ипотечен кредит, а именно: дали да сключи договор за кредит, при който при принудително изпълнение банката се удовлетворява изцяло и окончателно до размера на обезпечението или при който при принудително изпълнение кредитополучателят носи отговорността по Закона за задълженията и договорите, т.е отговаря с цялото си имущество.

С предложението се предвижда да бъде разширен обхватът на закона и при т.нар. „бързи кредити" под 400 лева. Това се налага, тъй като напоследък зачести практиката на отпускане на заеми до 399 лева при неизгодни и в много случаи неясни условия за кредитополучателите. Друг проблем са редица такси, свързани с отпускане, обслужване и погасяване на кредита.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ