8 потъващи американски гиганта (Част II)

8 потъващи американски гиганта (Част II)

8 потъващи американски гиганта (Част II)

Когато големи компании започнат да регистрират рязък спад в печалбите за относително кратък период от време, това е сериозен сигнал - не само за тях, а и за икономиката като цяло. Тази тенденция се е появила още преди началото на световната финансова криза, става ясно от интригуваща класация на  „Уолстрийт джърнъл“, в която изданието определи 8-те най-големи американски компании, чиито приходи силно са се свили в последните 5 години. Освен реалните цифри, авторите на класацията, анализират и причините за този спад на базата на данни от Capital IQ, свързани с годишните общи приходи на фирмите в страната от 2006 г. Те отбелязват тези компании, които имат най-голям спад в приходите между 2006 и 2010 г. Повечето от компаниите в този бизнес са изгубили една трета от общите си приходи в този период, други над половината.

4. Motorola Solutions

Спад в продажбите: $27.5 млрд.

Приходи през 2006: $35.3 млрд.

Приходи през 2010: $7.8 млрд.

Индустрия: телекомуникации

Тя бе една от най-успешните компании за потребителска електроника през 2005 и 2006 г., продавайки 130 млн. бройки от телефоните й RAZR от 2004 до 2007. Към 2010 г. вече беше се разпаднала на парчета.

Motorola е странен конгломерат в последните години. Имаше водещ бизнес с мобилни телефони, но също и с телевизионни устройства плюс подразделение, което изгражда инфраструктура за телекомуникационни компании.

Менажирането на фирмите й стана тромаво, когато намаляха продажбите й на телефони. Особено след като не успя да повтори успеха на RAZR продукта. Нямаше синергия в различните й видове бизнес. Управлението на компанията реши да промени модела в две публично продавани компании и да продаде най-малкия си бизнес. Nokia Siemens Networks купи фирмата за оборудване за безжични мрежи на Motorola през юни 2010 г. за $1.2 млрд. В последното си разделяне от компанията майка Motorola Solutions запази инфраструктурните си операции и предприятието, докато Motorola Mobility взе операциите с мобилни телефони. Motorola Mobility наскоро се съгласи да бъде продадена на Google за $12.5 млрд. Очаква се, че сделката ще бъде приключена в следващите месеци след одобрение от американския регулатор. 

3. AIG

Спад в продажбите: $31.3 млрд.

Приходи през 2006: $108.9 млрд. (2005)

Приходи през 2010: $77.6 млрд.

Инстустрия: застраховки

AIG беше заклещена в хватката на колапса на ипотечния пазар в Америка повече от която и да е друга фирма в областта на финансовите услуги в страната. Американските данъкоплатци трябваше да я подпомогнат със $182 млрд. долара, за да запазят масивната застрахователна компания жива. Част от решението да бъде спасена беше заради финансовата й връзка с големи банки, включително Goldman Sachs и Bank of America. Спасяването й означаваше предотвратяването на унищожението на голям брой други такива фирми, когато се разгърна кредитната криза. Американското правителство пое ефективен контрол върху AIG през септември 2008 г. Така бе даден старт на процеса, който доведе до това Конгреса да създаде програма за освобождаване на проблемните активи в страната, чиято цел е да субсидира голям брой фирми на Уолстрийт на прага на колапса.

2. Ford

Спад в продажбите: $47.9 млрд.

Приходи през 2006: $176.9 млрд. (2005)

Приходи през 2010: $129.0 млрд.

Сектор: автомобили

Историята на Ford прилича на тази на General Motors с едно забележително изключение – тя не е подавала молба за защита от фалит до американското правителство. Изпълнителният й директор Алан Мулали, назначен през септември 2006 г., взе заем в размер на $23 млрд. долара като заложи в гаранция повечето от активите на Ford. Още преди Мулали да оглави компанията, Ford вече беше продала две от проблемните си подразделения, Jaguar и Range Rover, на Tata Motors за $2.3 млрд  през 2008 г. Освен това Ford беше сериозно засегната от поощренията, които трябваше да плаща на клиентите, за да купуват произведените от нея автомобили.

Това, което е интересно в случая с резкия спад в бизнеса на Ford е, че компанията мислеше, че е подготвена за него. През 2005 г. Бил Форд създаде план, наречен „Пътят напред“. Програмата призоваваше за намаляване на броя на работниците. Освен това тя предвиждаше производството да измести фокуса си от тежките джипове, които харчат много гориво. Форд обаче едва ли е очаквал, че ще настъпи кризата, която засегна продажбите на автомобили на американския пазар и че ще се повишат разходите за труд. Ford беше почти унищожена в рецесията в САЩ. Бил Форд загуби работата си на изпълнителен директор, въпреки че остава изпълнителен председател.

1. General Motors

Спад в продажбите: $59.5 млрд.

Приходи през 2006: $195.0 млрд.

Приходи през 2010: $135.5 млрд.

Индустрия: автомобили

Близкото до смъртта „преживяване“ на GM беше подробно вписано в хрониките на американската бизнес история. Автомобилният производител имаше огромен дял във вътрешния американски пазар през 60-те години на 20 век. Този процес на разрастване започна да ерозира когато цените газа поскъпнаха и голям брой американски автомобилни производители започнаха да се прехвърлят към четирицилиндровите двигатели. Японският внос завзе пазарен дял от този на GM, заради качеството и ефективността от гледна точка на горивото на колите, прозиведени в Япония. В началото на миналото десетилетие на GM се налага да се бори на два фронта, едновременно срещу UAW и конкуренцията от Азия и Европа. Началото на голямата рецесия, която започна през декември 2007 г., също удари бизнеса на компанията. Продажбите на леки автомобили в САЩ се сринаха от 17 млн. през 2005 г. до 10,4 млн. през 2009 г. На 1 юни 2009 г. GM се обърна към американското правителство с молба за защита от фалит.

През лятото на 2009 бе прекратено  производството на модела Saturn, два месеца по-рано  на Pontiac беше закрит 2 месеца по-рано, а на Hummer – в началото на 2010 г. В последно време GM започна леко да се съживява. За третото тримесечие на 2011 г. компанията отчете лек ръст на приходи до $36.7 млрд. в сравнение с $34.1 млрд. за същия период на 2010 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ