Заобиколните пътища далеч от Червено море водят до по-високи разходи и забавяния при доставките

Заобиколните пътища далеч от Червено море водят до по-високи разходи и забавяния при доставките

Заобиколните пътища далеч от Червено море водят до по-високи разходи и забавяния при доставките

Екипът на Toymaker Basic Fun, който наблюдава океанските доставки на камиони Tonka и Care Bears за Walmart и други търговци на дребно, се надпреварва да пренасочи товара далеч от Суецкия канал след атаките срещу кораби в Червено море, предава Ройтерс.

Доставчици като IKEA, Home Depot, Amazon и търговци на дребно по целия свят правят същото, докато бизнесите се борят с най-големия катаклизъм в доставките, откакто пандемията COVID-19 хвърли глобалните вериги за доставки в хаос, съобщиха източници от логистичния бранш.

Базираната във Флорида компания Basic Fun обикновено доставя всички играчки за Европа от фабриките си в Китай през Суецкия канал, най-бързият начин за преместване на стоки между тези географски области, каза изпълнителният директор Джей Форман в телефонно интервю от офиса си в Хонконг.

Този търговски маршрут се използва от приблизително една трета от глобалните товари на контейнерните кораби и се очаква пренасочването на корабите около южния край на Африка да струва до 1 милион долара допълнително в гориво за всяко двупосочно пътуване между Азия и Северна Европа.

Атаките с дронове и ракети на йеменските хуси в Червено море, за да покажат подкрепата си за палестинската ислямистка групировка Хамас, която се бори с Израел в Газа, преобърнаха плановете на Basic Fun.

Сега компанията работи през празниците, за да изпрати играчки от Китай до пристанища в Обединеното кралство и Ротердам по по-дългия маршрут.

Тя също така отклонява някои стоки, предназначени за пристанищата на източното крайбрежие на САЩ от Суецкия канал към задръстения от сушата Панамски канал, докато други пренасочва към западното крайбрежие по директния маршрут през Тихия океан.

„Просто ще отнеме повече време и ще струва повече“, каза Форман, който добави, че цените за някои превози между Китай и Обединеното кралство са се удвоили до около 4400 долара за контейнер от началото на конфликта Израел-Хамас през октомври.

Ситуацията около Суецкия канал продължава да се променя бързо и спедиторите Maersk и CMA CGM възобновяват пътуванията си с военен ескорт през Червено море.

Най-голямото въздействие вероятно ще дойде през следващите шест седмици, каза Майкъл Алдуел, изпълнителен вицепрезидент по морската логистика за швейцарската Kuehne + Nagel.

„Не можете да натиснете превключвателя“ и да реорганизирате глобалното корабоплаване, каза Алдуел, който очаква отклоненията да причинят недостиг на корабно пространство, да блокират празните контейнери, необходими за износа на Китай и да изпратят краткосрочните индекси на транспортните цени рязко нагоре.

Борба за място

Към сряда почти 20% от глобалния контейнерен флот - или 364 масивни контейнеровоза, способни да превозват малко над 2,5 милиона пълноразмерни контейнера - избра нов курс поради атаките в Червено море, според данните на Kuehne + Nagel.

Собствениците на кораби вече са започнали да разпределят по-евтиното пространство с договорни цени, което запазват за клиенти, каза Андерс Шулце, ръководител на океанския бизнес в дигиталната спедиторска компания Flexport.

Например, каза той, клиент, който доставя пет контейнера на месец срещу обещаните 10 в договора, може да получи само пет контейнера на договорни цени. Остатъкът ще бъде обект на скъпи спот пазарни лихви.

Това предизвика борба за резервиране на място преди крайния срок в началото на февруари за изнасяне на стоки от Китай, преди заводите там да затворят за удължените празненства на Лунната Нова година, казаха експерти по логистика.

„Всяка резервация (извън Китай) вече трябва да бъде потвърдена отново. Датите могат да се променят, маршрутът може да се промени“, каза Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA, която обработва товарни пратки за клиенти. OL има договори със собственици на кораби и е част от бързината за осигуряване на места на корабите.

Малките спедитори са изложени на най-голям риск да бъдат изхвърлени.

Марко Кастели, който има бизнес за внос/износ в Шанхай, се опитва да резервира повторно три контейнера с произведени в Китай машинни компоненти, предназначени за Италия, след като доставките бяха отменени поради кризата. „Прехвърлете моята ситуация в голяма корпорация и ще разберете какво става“, каза той.

Джей Форман от Basic Fun, който планира да има около 40 контейнера на вода преди лунната Нова година, каза, че договорите на компанията с клиентите не включват начин за възстановяване на допълнителните разходи. „Цената е фиксирана. (Повечето доставчици) ще трябва да поемат тези разходи.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ