Гай Кавазаки: Всяка технология може да се използва за добро или за лошо

Гай Кавазаки: Всяка технология може да се използва за добро или за лошо

Гай Кавазаки: Всяка технология може да се използва за добро или за лошо

Невъзможно е да предскажем бъдещето на технологичния сектор и ако си спомним, как се е развивал той преди няколко години, ще се убедим, че е така. Това бе един от най-важните изводи от лекцията на популярния инвеститор, писател и гуру на социалния маркетинг Гай Кавазаки по време на форума Le Web. Девети поред, той се проведе наскоро в Париж, а мотото му бе „Следващите десет години“. Събитието събра основатели и мениджъри на някои от най-успешните технологични компании като Evernote, PayPal, Google, Facebook, Parrot с няколко хиляди стартиращи предприемачи, рискови инвеститори, писатели и футуролози.

Ако се вгледаме в миналото трябва да кажем, че е невъзможно да предскажем бъдещето. Преди няколко години всички прогнозираха, че MySpace ще бъде „операционната система“ на интернет, а това не се случи. Днес Facebook е близо до такова определение. Преди седем или осем години, ако вие бяхте потенциален инвеститор в Twitter, вероятно щяхте да попитате: защо бихме имали нужда от Twitter. А кой би предположил например, че Apple ще се превърне в най-скъпата компания в света. Ако помислим за тези неща, ще си направим извода, че е невъзможно да се предскаже бъдещето. За 10 месеца може би да, но за 10 години е наистина невъзможно,  заяви Гай Кавазаки.

Писателят – инвеститор все пак посочи някои интересни технологични явления, които могат да ни покажат как ще се развива технологичният сектор, а с него и цялото общество. Той даде пример с виртуалната валута bitcoin, която е уникална с това, че е нецентрализирана и не подлежи на никаква държавна регулация. На въпроса това не е ли потенциален проблем, тъй като безконтролното й използване може да послужи за търговията с оръжия и наркотици, Гай Кавазаки отговори: Да, но това е все едно да обявим, че не трябва да има интернет, защото в него има порнография. Всяка от тези разширяващи възможностите технологии (enabling technologies) може да бъде използвана както за добро, така и за лошо, но това все пак е по-добре, отколкото да не съществува.

По отношение на присъствието в социалните мрежи гуруто посъветва аудиторията да не се страхува, че може да ядоса някого. При всички случаи в социалните мрежи някой винаги ще ви е ядосан. Ако не ядосвате никого в социалните медии, вероятно не ги използвате достатъчно. Със сигурност трябва да ядосвате хората, добави той.

Авторът на книгата „Изкуството на старта“ даде три съвета на присъстващите в залата стартиращи предприемачи. Най-важното нещо, което един предприемач трябва да направи, е да създаде прототип, вместо PowerPoint презентация, Еxcel таблица с прогнози или бизнес план в Word. Ако направите прототип и хората го харесат, няма да ви се налага никога да правите пич, бизнес план или прогноза. А нека да си го кажем: повечето PowerPoint пичове, бизнес плановете и прогнозите са пълен боклук. Затова моят най-важен съвет е: направете прототип. Най-интересната възможна презентация, която бихте могли да покажете на вашия потенциален инвеститор е да му покажете прототип, който вече е бил използван или има потребители.

Вторият съвет на Кавазаки беше насочен към стартиращите предприемачи извън САЩ и особено към тези от Европа. "Според мен, целта на европейските предприемачи трябва да е  да създадат продукт или услуга, които са толкова страхотна, че американците в Силициевата долина да искаме да го копираме. Това е много по-различно, отколкото да кажеш: аз съм френски предприемач и ще създам френска версия на eBay или друга услуга. Вярвам, че правилната перспектива за един предприемач, без значение къде се намира, е да създаде продукт или услуга, който американците да искаме да копираме. Вие в Европа можете да имате по-добри идеи от нас, добави легендарният инвеститор и даде за пример услуги като Spotify и SoundCloud.", посочи той.

Третият съвет е: никога не трябва да искаме някой друг да направи нещо, което ние самите не бихме направили. Не бива да го искаме нито от служителите, нито от клиентите, нито от доставчиците или партньорите си. Мисля, че това е много важен тест, отбеляза Кавазаки и обясни, че често стартиращите предпримачи имат нереалистични очаквания към своите потенциални потребители. Според него най-успешната формула е стереотипният модел на „ ... двама младежи в един гараж, които възнамеряват да създадат нещо, за да го използват самите те ...“.

Александър Александров, основател на маркетинг агенция Crossroads Bulgaria, Париж-София, специално за „МениджърНюз”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ