Как да изтриете данните от служебните устройства, когато напускате работа?

Как да изтриете данните от служебните устройства, когато напускате работа?

Как да изтриете данните от служебните устройства, когато напускате работа?

Откакто живеем в свят без хартия, заличаването на информация, която не искаме да попадне в чужди ръце, стана по-трудно за обикновения човек. Вече не можем да накъсаме документите на малки късчета, да ги изгорим и дори сдъвчем. Виртуалната информация е упорито нещо, вкопчило се здраво в невидимите дръжки на софтуера.

Понякога обаче искаме да сме сигурни, че след нас няма да остане нищо. Най-честият такъв случай е, когато напускаме работа. За няколко месеца или няколко години работният компютър е бил място, където сме трупали данни, имейли, грешки и успехи, и дори доста лични неща, които не бихме искали да попадат пред чужди очи, когато ни се наложи да напуснем тази територия. Какво да правим тогава? Достатъчен ли е простият Delete?

Първата стъпка трябва да е именно той, съветва Mashable. Изтрийте всичко, което искате, и изпразнете кошчето на десктопа. Това обаче няма да прати информацията в небитието.

Експертите препоръчват, ако това е възможно и допустимо, да преформатирате хард драйва на компютъра и да преинсталирате операционната система. Още по-добре е напълно да изтриете твърдия диск.

„Не е трудно да изтриете данни от компютъра, стига да разбирате какво правите и го правите както следва”, казва главният технологичен експерт във Vestige Digital Грег Кели. „Най-важното, което трябва да знаете, е, че трябва да изтриете целия хард драйв. Програми като BCWipe и Eraser ще свършат тази работа.”

Ако работите с ОС като Windows Vista или по-нов вариант, още по-лесно е да създадете диск за поправка на системата (system repair disc) и после да форматирате харддрайва със стандартната команда за форматиране.

„Този подход презаписва всеки блок с бинарни нули и е супер лесен”, казва софтуерният експерт Матю Кини. „Препоръчвам го на приятели, които не са техно-експерти, и им казвам да ползват инструкциите на About.com”.

Не всеки опит да изчистите хард драйва си обаче е 100% успешен. Ако е така, най-добре занесете машината на квалифициран техник, за да свърши работата вместо вас.

Тези идеи обаче са по-реалистични, ако става въпрос за ваш личен компютър. Когато говорим за работен компютър или за мобилно устройство, нещата стават малко по-сложни. Съществуват приложения, които трият личните данни от устройствата, но тъй като технологията е сравнително нова, често след „метлата” остават и неизтрити данни.

„Много телефони имат опция за възстановяване на фабричните настройки, която ще изтрие данните ви”, обяснява експертът от McAfee Адам Уосотовски. Това е една добра алтернатива за служебните телефони.

Попитайте шефовете си дали имат нещо против да преформатирате работния си компютър и да преинсталирате програмите и операционната система. Някои компании имат подобна практика. Ако случаят не е такъв обаче, ще се наложи да се задоволите само със съответния софтуер. Не забравяйте да изтриете и браузинг историята си, бисквитките и временните файлове. Особено важно е да изтриете запомнените пароли – всеки браузър има опция за това в „Настройки”.

Едно уточнение обаче – някои компании следват политика, според която някакъв тип информация, запазена на работния компютър, вече не принадлежи на вас, а на тях. Непременно се информирайте за това, преди да започнете да триете.

Най-добре е да пазите информацията, която не искате да попада в чужди ръце, на личния си компютър, съветва Кели. Така винаги ще можете да контролирате какво става с нея.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ