Може ли българска компания да стане световен лидер

 Може ли българска компания да стане световен лидер

Може ли българска компания да стане световен лидер

Как българска компания може да изгради устойчив бизнес и да стане световен лидер? Какво трябва да е нейното ДНК? И какви лидери - с каква визия, идентичност, вярвания и начин на мислене са в състояние да постигнат това?

Първо, на въпроса: може ли българска компания да стане световен лидер? Не – биха отсекли мнозина. Но това ще е като да кажем, че “маята” ни не струва – че няма кадърен българин, който да създаде световен бизнес. Т.е. че българите нямаме потенциал. Но да се замислим...

Ако българи са сред едни от най-големите легенди в спорта, защо това да не е възможно и в бизнеса? Ако Стефка Костадинова с нейния висок скок на 209 см постави световен рекорд, който 26 години никой не успява да подобри... Ако Йордан Йовчев е първият гимнастик в историята на спорта, участвал в шест поредни Олимпиади... Ако Ивет Лалова е най-бързата бяла жена на планетата... Ако българските спортни легенди от Мария Гигова, Дан Колов, Йорданка Донкова, сестрите Малееви, Таня Богомилова, Христо Марков, Петър Стойчев, та до най-новите ни надежди като Григор Димитров не просто спечелиха шампионски титли, а с рекордите си разгърнаха неподозирани хоризонти за човешките възможности, значи потенциал у българите има.

Та, какво, ако и бизнес лидерите ни със своите продукти и услуги създадат нова реалност? Какво, ако покорят световните пазари? Какво, ако оставят следа в историята на човечеството? Та, потенциал има: български компании като Walltopia - световен лидер (с клиенти на 6 континента и над 50% пазарен дял в Северна Америка, Западна Европа и Русия) при изкуствените стени за катерене го показват недвусмислено. Капацитет още няма.

И понеже в бизнеса у нас още търсим такива примери с лупа, въпросът пред всички ни е прост: как от нищото може да се вдигне нещо? И то световно. Целта ни в тези редове е не да даваме рецепти. А да провокираме разговор за това кои са по-дълбоките принципи за изграждането на устойчив бизнес от нулата, с които родните предприемачи могат да поставят своите компании, а и България на световната карта. Като междувременно спечелят милиони, а защо не и милиарди от това.

И така. Според нас има пет базисни принципа в ДНК-то на всеки световен бизнес. И те са в контраст с популярните рецепти за успех: 1) Следвате душата, не егото, 2) Приносът е сърцевината на бизнеса, 3) Не “компания като всички останали” 4) Градете вярвания, които ви подкрепят и 5) Осъзната подготовка като за Олимпиада всеки ден.

Ирина Горялова, Петър Горялов, коучове по лидерство за изпълнителни директори. Целият текст в януарския брой на „Мениджър”

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ