Най-лошите решения в историята на бизнеса

Най-лошите решения в историята на бизнеса

Най-лошите решения в историята на бизнеса

Трудно е да се съсипе една компания с едно погрешно решение. Това е особено вярно, когато фирмата има предимствата на голям пазарен дял, значителни и постоянно нарастващи приходи и история на успеха. Трудно е, но не и невъзможно. Сайтът 24/7 Wall St. представи класация на 8-те най-лоши бизнес решения на всички времена, стрували на компаниите милиарди долари и тяхната стабилност.

1.Motorola

> Години във Fortune 500: 56

> Топ ранг във Fortune 500: 23 (1994)

> Най-големи приходи: $ 43,7 млрд. (2006)

> Текущ статус: Купена

Успехът на тънкия и стилен мобилен телефон Razr осигури на Motorola 22% пазарен дял в сферата на мобилните телефони през 2006 г. Въпреки това, компанията не успя да постави началото на новото поколение смартфони. По времето, когато през 2010 г. пусна новата линия от телефони Razr, Motorola трябваше да се конкурира с продукти като iPhone и BlackBerry. Въпреки, че продажбите през 2006 г. са на стойност повече от 43 млрд. долара, през 2010 г. те са само 22 млрд. долара. Между октомври 2006 г. и март 2009 г. акциите на компанията са паднали с повече от 90% от над 107 долара до по-малко от 13. Motorola Mobility сега е собственост на Google и има пазарен дял от 11,2% в мобилните телефони, според ComScore.

2.Lehman Bros.

> Години във Fortune 500: 14

> Топ ранг във Fortune 500: 37 (2008)

> Най-големи приходи: $ 59,0 млрд. (2007)

> Статус: фалирал

Ипотечният балон доведе до огромни печалби за Lehman Brothers, но се превърна в сериозен проблем след спукването му. Фирмата не беше в състояние да се разтовари от лошите си активи на пазара, след като цените на недвижимите имоти започнаха да падат, което доведе до огромни загуби. Докато другите инвестиционни банки, включително Goldman Sachs и Morgan Stanley бяха в състояние да оцелеят като станат банкови холдингови компании и имаха право да получат необходимите средства от правителството, то Lehman фалира през 2008 г. заради инвестициите си в недвижимост. Между 1999 г. и 2007 г. приходите на Lehman нараснаха от по-малко от 19 млрд. на повече от 59 млрд. долара. През това време рангът на компанията във Fortune 500 е нараснал от 88 място на 37-мо.

3. Firestone

> Години във Fortune 500: 34

> Топ ранг във Fortune 500: 24 (1956)

> Най-големи приходи: $ 5,3 млрд. (1979)

> Текущ статус: купен

Firestone започва производство на радиални гуми през 1972 г., за да удължи живота на продуктите. Компанията използва нова техника, за да изпревари конкурентите. Същата година с гумите се появяват проблеми след като те бъдат монтирани на колата. Въпреки тези проблеми компанията отговоря на търсенето от клиенти като General Motors. Но след натиск от страна на правителството и потребителските групи, които са загрижени за безопасността около 10 милиона гуми са изтеглени от пазара през 1978 г. Първоначално Firestone обвинява за проблемите с гумите потребителите, които не ги поддържали добре. Въпреки това разследване на National Highway през 1980 г. установява, че Firestone всъщност е била наясно с дефектните продукти още при пускането им на пазара. Това води до съдебни дела и отрицателна публичност, които вредят на печалбите и продажбите.

4. Digital Equipment Corp.

> Години във Fortune 500: 25

> Топ ранг във Fortune 500 ранг: 27 (1990, 1993)

> Най-големи приходи: $ 14,6 млрд. (1996)

> Текущ статус: купен

Съдбата на Digital Equipment Corp., производител на търговска електроника се усложнява през 1990 г. Компанията контролира микрокомпютърния пазар от средата на 1960 до началото на 1990-те години, но не успява да влезе в пазара на лични и бизнес компютри. Когато компанията най-накрая реши да влезе на този пазар се опита да използва своя собствена платформа за работа - VMS, но без успех. В същото време компании като Hewlett-Packard и Sun Microsystems бяха в състояние да спечелят пазарен дял благодарение на операционна система, която позволява много повече софтуерни приложения, отколкото VMS.

5. Kmart

> Години във Fortune 500: 11

> Топ ранг във Fortune 500: 15 (1995)

> Най-големи приходи: $ 37,0 млрд. (2000)

> Текущ статус: Слят

Голямата грешка на Kmart до края на 1990-те години беше, че тя се опита да се конкурира с Walmart по отношение на цените. Walmart има система за доставки, известна като "Точно време", която й позволява да презапасява рафтовете си ефективно. Kmart не успя да въведе подобна система, което означава, че потребителите са разочаровани. Между юни 1998 г. и юни 2000 г., цената на акциите на Walmart нараства с 82%, докато на Kmart се понижава с 63%. Въпреки че новото ръководство в началото на десетилетието работи за подобряване на ефективността, компанията подаде заявление за фалит през 2002 г. и затвори стотици онлайн магазини. Kmart се сля със Sears Roebuck през 2005 година.

6. American Motors

> Години във Fortune 500: 33

> Топ ранг във Fortune 500: 38 (1961)

> най-големи приходи: $ 4.2 млрд. (1984)

> Текущ статус: купен

Поглъщането на производителя на автомобили American Motors от Chrysler през 1987 г. е предшествано от спад в продължение на повече от 20 години. Неговите загуби започват още в средата на 1960-те години. По това време компанията изостава сериозно в конкуренцията с General Motors и Ford в областта на големите автомобили. Въпреки загубите компанията е в състояние да се задържи на повърхността през следващото десетилетие, след като купува марката Jeep през 1970 г. от Kaiser. Но слабата икономика е бич за продажбите на Jeep и ограничава паричните потоци на дружеството в края на 1970 г. Освен това в чужбина автомобилните производители започват също да представляват сериозна заплаха. Японските автомобилни компании произвеждат в Япония, където заплатите на авто работниците са много по-ниски, отколкото в Съединените щати.

7. RCA

> Години във Fortune 500: 28

> Топ ранг във Fortune 500: 15 (1968)

> Най-големи приходи: $ 8,0 млрд. (1980, 1981)

> Текущ статус: купен

През по-голямата част от историята си компанията за потребителска електроника RCA е разглеждана като особено иновативна и първата, която продава електронни телевизори на широкия пазар. И все пак от средата на 1960 г. до 1970 г. компанията започва да се разширява извън обхвата на традиционния си бизнес. Нейната експанзия е толкова бърза, че става неуправляема. Купуването на пъстра колекция от компании се оказва грешка. Въпреки че се диверсифицира компанията намалява разходите си за изследвания и развитие на основните продуктови линии. Когато придобивките й се оказват неуспешни RCA обяви, че ще се опита да се съсредоточи върху своите традиционни продукти, които са най-вече цветните телевизори. По това време обаче, компанията трябва да се конкурира с азиатските производители, които са направили много по-евтини потребителските електронни стоки. В крайна сметка компанията е продадена на Electric Co. през 1986 г.

8. Kodak

> Години във Fortune 500: 58

> Топ ранг във Fortune 500: 18 (1989, 1990, 1992)

> Най-големи приходи: $ 20,6 млрд. (1992)

> Статус: фалирала

Eastman Kodak разработва цифровия фотоапарат през 1975 г., но не инвестира в технологията, разчитайки на фотоапаратите с лента. Ръководителите на Kodak не предвиждат евентуален спад на този бизнес. Едва когато популярността на лентите започва да намалява в средата на 1990-те в полза на цифровата фотография компанията дава тласък на цифровия пазар. Но конкуренти като Fuji и Sony навлизат на пазара бързо и Kodak не е в състояние напълно да се възползва от продукта, който всъщност е изобретил. До 2001 г. компанията е на второ място след Sony в пазара на цифрови фотоапарани, но тя губи 60 долара от всеки продаден фотоапарат. Акциите на Eastman Kodak достигнали своя връх през 1997 г. от 94 долара са доказателство, че често отнема няколко години на лошите решения, за да унищожат една огромна корпорация. До 2011 г. цената на акция пада до 65 цента и компанията подава заявление за фалит през декември същата година.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ