Уроците на Каплан

Уроците на Каплан

Уроците на Каплан

 По какво си приличат бизнесът и държавното управление? По това, че могат да взаимстват успешните стратегии, които да ги водят напред. Това бе една от препоръките на проф. Робърт Каплан пред аудиторията му в столичния х-л „Шератон”.

 Един от най-големите световни умове в областтта на мениджмънта и управленски стратегии дойде у нас по покана на юридическата кантора „Николова и партньори” и изнесе публична лекция на тема "Управленски стратегии по време на криза". Това е първото му посещение в България на професора от Harvard Business School, но нашата аудитория го познава още от интервюто, дадено специално за сп. „Мениджър” преди време.

 Сред слушателите на днешната му лекция бяха министрите на икономиката, енергетиката и туризма, Трайчо Трайков, и на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, зам.-министри, депутати, посланици, банкери, макретинг експерти и други специалисти.

 Трябва да се запитате къде искате да е България към 2020 година, каза проф. Каплан и посочи пътя: драматична трансформационна промяна - ето това е нужно и важно за страната ви.

 "Не е необходимо да се осмисля дълго време много сложна стратегия за управление. По-добре е да се вземе една средно сложна стратегия, която да се приложи веднага. След това ще можете да я променяте", препоръча още експертът. За успеха на всеки предварителен план в настоящето е добре всяка управляваща организация да се запита дали във вихъра на кризата може да следва своята стратегия. Честният отговор на този въпрос ще може да и покаже дали е необходима промяна в стратегията, посъветва Каплан. После разясни и правилния алгоритъм на действие:

1.Обикновено, една стратегия първо трябва да бъде формулирана правилно.

2. След това идва определянето на целите и приоритетите й. Правилно зададените очаквания и правилно структурираните приоритети са в основата на успеха.

3. Стратегиите най-често се изпълняват за период от 3 до 5 години, но при организации, които развиват публична дейност, понякога се изисква много по-дълъг период - примерно 15-20 години. Така че, дайте си време, препоръча Каплан.

 Какво още каза Учителят:

- Ако финансовите мерки не са достатъчни, за да оцените една компания, значи сте на прав път. Основният двигател за генериране на стойност са нематериалните активи, а не материалните.

 - От съществено значение е колко лоялни сте към вас вашите клиенти, колко от тях ще останат клиенти на вашия бизнес, колко ще искат да продължат да работят с вас, колко иновативни сте самите вие. Именно заради своята иновативност лидерът на компютърната индустрия Стив Джобс продължава да е на гребена на вълната със своята компания Appleл На другия полюс са мениджърите на американския автомобилен гигант General Motors, обявили фалит на компанията заради липсата на иновативни решения.

- Един от особено важните компоненти на успеха е човешкият ресурс. Ярък пример е индийската IT-компания Infosys, започнала своята дейност в началото на 90-те години като работилница с 5 човека, за да стигне днес до партнираща организация на гиганти като IBM, Apple и Microsoft. Стратегията на дружеството включва наемане на най-добрите ай ти специалисти в света. Благодарение на креативността на мениджмънта, за пет години дружеството подобрява печалбите си с 300%, а броят на клиентите им надвишава 500 хиляди. Мениджърите са съсредоточили фокуса си върху поне $20 млн. годишна печалба. Как го постигат? Като предлагат все нови и нови услуги.

- Кои са причините, които пречат на една компания да постигне успех? Със сигурност, две от тях са свързани с управлението на една организация и привеждането на управленските решение на ниво среден персонал. Лидерът е вдъхновителят на една идея, но управлението на компанията постига успеха.

- Постигането на работеща коалиция от висшето ръководство на една фирма също е сред факторите за успех на една фирма. Старшите ръководители трябва да мислят за цялостното развитие на фирмата, а не само за своя сектор. Този подходът може да се приложи и на ниво държавно управление. Никой успех не се постига индивидуалн. Само коалиция може да изработи печеливша стратегия.

- Важно за успеха на една стратегия е как тя е разбрана от служителите. Ако служителите я познават, ще я доведат до изпълнение и клиентите ще бъдат доволни. Познаването на сратегията ще донесе и обратна връзка с ръководството и възможност самата страгетия да бъде променята и усъвършенствана.

- Мисията на една компания е да прави не пари, а добавена стойност!

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ