Връща се потребителското доверие на българина

Връща се потребителското доверие на българина

Връща се потребителското доверие на българина

Април е месецът, през който е започнало да се завръща доверието на потребителите показва ежемесечната анкета на Националния статистически институт. През изминалия месец показателят е нарастнал с .4 пункта спрямо януарското си равнище, което се дължи на повишаване на доверието сред населението в градовете (с 8.5 пункта) и в по-малка степен - сред населението в селата (с 1.5 пункта).

Като цяло, българинът е по-оптимистично настроен за оставащите месеци до края на годината по отношение на финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната и безработицата. Всичко това покачва равнището на общия показател на доверие, отчитат резултатите от анкетата.

По отношение на безработицата очакванията са, че съкращенията ще продължат и през следващите дванадесет месеца, но със значително по-малки темпове (понижение на балансовия показател с 16.2 пункта).

Същевременно обаче се запазват, (а в някои случаи дори се влошават) оценките за настоящата икономическа ситуация, като при населението в селата тази тенденция е по-силно изразена. Потребителите в градовете запазват мнението си от преди три месеца.

Потребителите продължават да са на мнение, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, като инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са в посока на забавяне на темпото на увеличение на цените.

Последната анкета отчита малко по-благоприятна обща оценка  за намеренията и възможностите да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Същевременно се регистрира и повишение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца. Малко по-позитивна е и нагласата на потребителите за по-сериозни разходи, свързани с покупка на кола или подобрения в дома през следващите дванадесет месеца. Балансовият показател обаче, свързан с намерението за „покупка или построяване на жилище (вила)” в бъдеще, се понижава.

Представителното изследване е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и потребителите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ