С входната такса на Венеция, светът достига критичната точка за свръхтуризъм

С входната такса на Венеция, светът достига критичната  точка за свръхтуризъм

С входната такса на Венеция, светът достига критичната точка за свръхтуризъм

Венеция не само потъва, но и се свива. През 70-те години на миналия век имаше около 175 000 жители в Centro Storico, главният остров и исторически център на Венеция. Към миналата година този брой беше под 50 000. Това, което се разраства стабилно, е туризмът, който поради икономически натиск и натиск върху качеството на живот изтласква жителите. Всъщност сега във Венеция има повече туристически легла, отколкото жители. Миналата година тя е била посетена от 20 милиона души са го посетили, пише СNBC.

Миналата седмица Венеция предприе действия срещу свръхтуризма, като въведе такса от 5 евро за еднодневни екскурзии, които искат да имат достъп до града. Целта, каза кметът на Венеция Луиджи Бруняро на пресконференция, „не е да затворим града, а да не му позволим да експлодира“.

Програмата, официално стартирана на 25 април - исторически важен ден, тъй като това е както Денят на освобождението на Италия, така и празникът на покровителя на града Сан Марко - отведе думите на кмета в посока, която той не е възнамерявал, с грубо хиляда протестиращи се събраха на Пиацале Рома, за да се противопоставят на мярката, като в крайна сметка се сблъскаха с полицията в екипировка за борба с безредиците.

Жителите изразиха редица опасения, въпреки че мярката е предназначена отчасти да направи града им по-приятен за живеене. Те се противопоставиха на идеята да живеят в затворен град. Някои твърдяха, че продажбата на билети превръща града им в увеселителен парк — Венецияленд. Критиците казват, че има и основна ирония в правителството, което в същото време обмисля множество начини за увеличаване на туризма, от претеглянето на идеята круизните кораби да се връщат в лагуната до облекчаването на ограниченията за Airbnbs.

Дестинация, която се среща веднъж в живота за много пътешественици от цял ​​свят, най-важната критика може би е, че цената едва ли ще откаже някой да посети града.

„Почти целият град е против това“, каза Матео Секи, лидер на група активисти на жителите, пред Guardian. „Не можете да наложите входна такса в град; всичко, което правят, е да го превърнат в тематичен парк. … Искам да кажа, шегуваме ли се?“

В първия ден от прилагането ѝ, по данни на кметството, са се регистрирали 113 000 души, като от тях 16 000 са платили таксата — други са освободени по различни причини, включително престой в хотел, пътуване до работа, студент или посещение на семейство или приятели. Въпреки многото си противници, дневната такса е важен ход от страна на правителството на Венеция, за да се изправи срещу предизвикателството на свръхтуризма, който се превърна в значителен глобален проблем след пандемията. „Тази администрация е първата след 30 години бърборене за спиране на растежа на туризма, която наистина е направила нещо“, каза Антонио Паоло Русо, който е роден във Венеция и е професор по градска география в университета Ровира и Вирджили в Тарагона, Испания.

Но Русо, предлагайки гледна точка, представителна за много експерти, каза, че мярката вероятно няма да бъде ефективна и намирисва на политически жестове, както и на неясни мотиви за печалба. „5 евро няма да имат значение при такова голямо търсене. ...туристическата съдба на града е написана в начина, по който е регламентиран”, каза той.

Програмата е в експериментална фаза и е в етап на планиране от 2019 г. Covid и ограниченията за пътуване, свързани с пандемията, първо поставиха действието на пауза, а след това го ускориха, след като пътуването беше възобновено. „Covid ни накара да осъзнаем, че това, което беше ежедневие преди Covid, вече не е приемливо – манталитетът се е променил, както и чувствителността [към тълпите]“, каза Симоне Вентурини, градски съветник по туризма, пред CNN през 2023 г. „Наясно на неотложната необходимост да се намери нов баланс между правата на тези, които живеят, работят и учат във Венеция, и тези, които посещават града, ние се поставяме като глобални лидери“, каза той.

Въпреки че плановете първоначално включваха различни структури на таксите - от по-високи такси, през плъзгащи се скали, до такси, начислявани за повече дни - и възможността за набиране на средства, за да се компенсират разходите за пикове на посетителите, настоящият план ще служи само за покриване на административните разходи на програмата.

Венеция е първото място, което изисква билет за влизане в град - за да превърне самия град в атракция - и все още могат да предстоят правни предизвикателства в национални или европейски съдилища, съгласно законите, обхващащи свободата на движение на обществени места. Други популярни туристически дестинации имат подобни програми, но ограничени до местности и атракции в града, като например парка Гюел в Барселона.

Таксуването на туристите за влизане в популярни дестинации работи по целия свят, но само когато има ясна индикация къде ще отидат парите, като например опазване на околната среда, и когато приходите се водят отделно от държавната счетоводна книга. Тръстът за опазване на защитените територии на Белиз беше пионерско движение преди 25 години, което отговаряше на тези критерии, и програми от този тип се увеличават. Бали наскоро въведе туристическа такса, за да защити околната среда, природата и културата на дестинацията. Барселона току-що увеличи туристическия си данък, докато Амстердам наскоро повиши туристическия си данък до най-високата ставка в Европа. Различните схеми за данъчно облагане, прилагани към туристите, вероятно ще продължат да се разрастват по света.

Но Венеция си е Венеция и остава уникална в разговорите около свръхтуризма, отчасти поради малкия си размер, историческата си природа, красотата и в много отношения символичното въздействие да видиш огромни круизни кораби, които се приближават до нея като Годзила. Всичко това прави залога за новия хонорар по-голям, а надеждата за неговия успех по-голяма.
Експертите казват, че добрите данни са от съществено значение за успеха в борбата с прекомерния туризъм. Съществуващите програми — като тези на Балеарските острови или Амстердам — събират изчерпателни данни за анализ. Русо каза, че това го кара да се тревожи за Венецианската програма, която не е съпоставена с публикувани проучвания, довели до нейното прилагане. „Не знам за каквото и да е предварително проучване, поръчано от града, за да се оценят ефектите от въвеждането на тази система върху поведението при посещения. Те може да съществуват, но академичната и местната общност не са били информирани“, каза Русо.

Повече данъци, повече маркетинг, повече туристи

„Едно от най-големите притеснения е как се използват и защитават парите“, каза Меган Еплер Ууд, управляващ директор на Програмата за управление на устойчиви туристически активи на Cornell. В случая с Венеция таксата няма да възпре посетителите, но тя каза, че това не означава, че не е необходимо: „Има реална нужда от тези средства“, каза Еплер Ууд. Но по-голямата част от туристическите данъци отиват в маркетинга на туризма и колкото повече данъци отиват в маркетинга, толкова повече туристи идват, увеличавайки повече данъци, за да ги върнете обратно в маркетинга, което води до още повече туристи. „Колкото по-дълго продължава това, толкова по-трудно става да се управляват тези числа, както видяхме във Венеция“, каза Еплер Ууд.

Данъчното облагане няма непременно да помогне, ако не се занимава специално с „невидимата тежест“ на туристите, особено в уязвимите места. Във Венеция, каза Еплер Ууд, това може да се направи само чрез наличие на добри данни за това колко „струва“ всеки турист като въздействие върху местата, които посещава, включително натиска, който оказва върху инфраструктурата. Това е особено вярно за Венеция, където присъствието на круизни кораби през последните години и хиляди хора, слизащи на брега на малкия, исторически град, го превърнаха в пример за прекомерен туризъм.

„Управлението на комуналните услуги е част от невидимото бреме на туризма, защото никой не го отчита и това е проблемът с новата такса на Венеция. Те се досещат. Те не знаят колко пари им трябват на турист, за да се борят със свързаните с това разходи“, каза Еплер Ууд.

Свръхтуризъм в месеците на високия сезон 

Липсата на систематично предприети инициативи от страна на търсенето води до прекомерен туризъм в месеците на високия сезон към няколко международно известни градове, места и атракции и много ниско търсене за останалите, каза Макс Старков, консултант по хотелиерство и технологии. Ако желанието е да се ограничи броят на посетителите, то се свежда до прилагане на типични алгоритми за предлагане/търсене към високи сезони и популярни дестинации чрез централизирана система за резервации, подобно на авиокомпаниите и тематичните паркове, които вече правят.

Венеция се опитва да постигне нещо подобно със своята система за резервации, каза Вентурини, от позволяването на града да знае предварително колко хора да очаква в определени дни до предупреждението на посетителите, че избраният от тях ден е особено висок трафик. „Можем да кажем: „Скъпи посетителю, не ви съветваме да идвате на тази дата, защото е Ферагосто [официален празник през август] или Великден – ще има много хора, така че ще ви попречи да имате спокойно посещение и ако ако го направите една седмица по-късно, можете да се насладите повече на посещението си“, каза той пред CNN.

На този етап таксата за достъп ще се прилага само за определени дни през определени периоди - общо 30 дни, разпределени през високия сезон на пътуване - според уебсайта на града. В тези дни пътниците ще трябва да закупят достъп до града и да имат QR код за достъп до него.

Изявлението на града, публикувано през май 2023 г., когато неговият общински съвет гласува приемането на заповедта, описва целта като „да обезсърчи ежедневния туризъм в определени периоди, в съответствие с деликатността и уникалността на града“.

„Свръхтуризмът се превръща в новото нормално“, каза Старков. Пътуването, според него, „е станало част от усещането на хората за основните човешки нужди. След като се погрижите за вашите физиологични нужди: храна, подслон, облекло, сън и т.н., следват здравето, семейството и … пътуването.“

Усложнена след пандемията чрез феномена, известен като пътуване за отмъщение, таксата за еднодневна екскурзия във Венеция може да се превърне в емблематичен симптом на свръхтуризма, а не в решение за него.

„Свръхтуризмът е нещо повече от прекалено много туризъм. Става въпрос за провал на правителствената политика и неспособност да се регулира и оформи начина, по който се проявява туризмът,” коментира Джоузеф Чиър, професор по устойчив туризъм в университета Западен Сидни, Австралия, и съпредседател на Световния икономически форум Global Future Council on Future of Sustainable Туризъм.

Венецианската такса, каза той, е пристигнала в края на вече затруднен процес, вместо да влезе от страна на търсенето, за да го контролира по-добре. „Данъците и таксите са груб инструмент, основан на предпоставката, че туристите са чувствителни към цените. Това е проблематично, когато става въпрос за дестинации като Венеция, които са места за посещение „веднъж в живота“, каза Чиър.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ