Европейските фирми в Китай са под натиск от бавния икономически ръст и свръхкапацитета

Европейските фирми в Китай са под натиск от бавния икономически ръст и  свръхкапацитета

Европейските фирми в Китай са под натиск от бавния икономически ръст и свръхкапацитета

На европейските компании в Китай им е по-трудно да правят пари в страната, тъй като растежът се забавя и натискът от свръхкапацитет се увеличава, според проучване, публикувано от Търговската камара на ЕС в Китай, съобщи CNBC.

В метрополията Шанхай членовете на бизнеса дори съобщават за забавяне на плащането, тъй като договарянето е станало по-трудно в сравнение с предходната година, според ръководителя на клона Карло Д’Андреа.

Растежът на Китай се забави през последните години на фона на геополитическото напрежение. Спадът в сектора на недвижимите имоти, който е тясно свързан с финансите на местното правителство, също повлече икономиката надолу.

Само 30% от анкетираните в проучването на Камарата на ЕС казват, че техните маржове на печалба са по-високи в Китай от средните за тяхната компания в световен мащаб.

За сравнение през 2016 г. 24% от респондентите са посочили, че техните маржове на печалба са по-добри в Китай, отколкото в световен мащаб, се казва в доклада.

Това отразява срива на китайския фондов пазар през лятото на 2015 г., заедно със забавянето на пазара на недвижими имоти по това време, посочи президентът на Камарата на ЕС Йенс Ескелунд пред репортери.

Той каза, че сегашното забавяне на китайския растеж има подобни циклични аспекти, но има въпроси за това колко дълго и дълбоко би било то този път.

Последното проучване на Камарата обхваща 529 респонденти и е проведено от средата на януари до началото на февруари.

Тазгодишният въпросник включваше нов въпрос за това дали членовете се сблъскват с трудности при прехвърлянето на дивиденти обратно в централата си. Въпреки че повече от 70% съобщават за липса на проблеми, 4% казват, че не са успели да го направят, а около една четвърт казват, че са имали известни затруднения или забавяния.

Не беше ясно веднага дали това се дължи на нова регулаторна позиция или на типични изисквания за данъчен одит.

Икономиката на Китай сега е много по-голяма, отколкото беше през 2015 и 2016 г. Търговското напрежение със САЩ също ескалира през последните години, като Пекин удвои производството, за да подкрепи технологичната самодостатъчност.

„Нашите членове видяха до известна степен, че способността им да растат и да печелят на китайския пазар - [корелацията] с цифрата на БВП става все по-слаба“, каза Ескелунд.

„Това, което е важно за чуждестранните компании, не е непременно някаква водеща цифра на БВП, 5,3% или каквото и да е, а съставът на БВП“, каза той. „Ако имате цифра на БВП, която расте, защото се правят повече инвестиции в производствен капацитет, това не е добре за чуждестранните компании. Но ако имате БВП, който расте, защото вътрешното търсене расте, тогава това е нещо добро.“

Националното статистическо бюро на Китай трябва да публикува инвестиции в дълготрайни активи, промишлено производство и продажби на дребно за април следващия петък.

Свръхкапацитет

Акцентът на Китай върху производството, съчетан със скромното вътрешно търсене, доведе до нарастващи глобални опасения, че свръхпроизводството ще намали маржовете на печалба. Повече от една трета от анкетираните в проучването на EU Chamber споделят, че са наблюдавали свръхкапацитет в своята индустрия през последната година, а други 10% очакват да го видят в близко бъдеще. Гражданското инженерство, строителството и автомобилната промишленост имат най-висок дял от респондентите, съобщаващи за свръхкапацитет. Повече от 70% от анкетираните смятат, че свръхкапацитетът в тяхната индустрия е довел до спад на цените. „Това не са само европейските компании, които хленчат“, каза Ескелунд. „Това е еднакво, ако не и по-болезнено, за китайските компании.“

Отваряне на пазара в някои отрасли

Междувременно китайските власти засилиха усилията на високо ниво за привличане на чуждестранни инвестиции.

Ескелунд отбеляза как безвизовата политика на Пекин за няколко страни от ЕС е позволила на ръководителите гъвкавостта да планират пътувания в Китай една седмица предварително, вместо преди два до три месеца.

Той добави, че разширяването на политиките на Пекин за освобождаване от данъци също е насърчило повече международни служители и техните семейства да останат в Китай.

Козметичните компании и компаниите за храни и напитки са се възползвали от неотдавнашните усилия на Китай да отвори своя пазар, каза той, отбелязвайки, че рекордните 39% от анкетираните казват, че местният пазар е напълно отворен в тяхната индустрия.

Китай ограничи степента, до която чуждестранните фирми могат да притежават или оперират в определени отрасли. Пекин премахва някои забранени категории всяка година чрез „отрицателен списък“.

Рекордно висок скептицизъм

Въпреки това Камарата на  и други бизнес организации заявиха, че Китай може да направи много повече, за да приложи своите 24 мерки за подобряване на средата за чуждестранни компании.

Последното проучване на Камарата установи, че исторически голям брой респонденти отчитат, че условията се влошават:

- рекордно високо ниво от тях са скептични относно потенциала си за растеж в Китай през следващите две години
- рекорден брой респонденти очакват засилване на конкурентния натиск;
- рекорден дял се съмняват в тяхната рентабилност в Китай;
- рекордно висок дял планира намаляване на разходите тази година, главно чрез намаляване на броя на служителите и съкращаване на маркетинговите бюджети;
- рекорден брой респонденти отбелязват, че са пропуснали възможности в Китай поради регулаторни бариери, чийто размер е равен на над половината от годишните им приходи;
- рекордно ниски очаквания, че регулаторните пречки ще намалеят;

„Когато сравним данните с предходните години, можем да видим, че много от опасенията всъщност остават същите по отношение на предвидимостта, видимостта на регулаторната среда“, каза Ескелунд.

„Това, което се случва сега, е, че компаниите започват да осъзнават част от този натиск, който видяхме на местния пазар, независимо дали е конкуренция, дали е по-ниско търсене, че те придобиват може би по-постоянен характер. Това е нещо, което започва да оказва влияние върху инвестиционните решения и начина, по който мислим за развитието на местния пазар“, допълва той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ