Идеята за вето върху частните полети би повлияла значително върху бизнес за милиарди

Идеята за вето върху частните полети би повлияла значително върху бизнес за милиарди

Идеята за вето върху частните полети би повлияла значително върху бизнес за милиарди

Френското предложение за ограничаване на полетите на изпълнителната авиация (обикновено известни като частни самолети, ползващи се от изпълнителните ръководства на фирми или физически лица, бел. ред.) е като кана със студена вода в сектора, който движи около 3,1 млрд. евро годишно в Испания, според данни на EBAA, европейската бизнес асоциация, оперираща на този пазар. Ако се вземе за сравнение цяла Европа, този сектор има икономическо въздействие от 99,9 млрд. евро годишно, така че ограничението върху него би имало значително влияние върху икономиката на еврозоната.

Съобщението на френския министър на транспорта Клеман Боне, че Франция обмисля ограничаване на полетите на частните самолети, без да навлиза в подробно обяснение на мярката, предизвика шок в сектора на европейско ниво, пише eleconomista.es

Според EBAA в изпълнителната авиация в Испания работят пряко и непряко 21 000 души, ако се вземе предвид целият континент броят им ще скочи на 449 000. Що се отнася до движението на самолети, през 2021 г. в Испания са извършени 110 744 операции на изпълнителната авиация, цифра, която се изкачва до 1,4 милиона операции, ако се вземе предвид целия Стар континент.

Тези цифри показват, че нетърговската авиация представлява около 27% от полетите, извършвани в Европа, цифра, която в Испания пада до 21%. От друга страна, ако се анализират данните от Франция, страната, която насърчава ограниченията, които възнамерява да приложи за целия Стар континент, достига 31,8%.

Освен щетите, които тази мярка може да причини на изпълнителния авиационен сектор и на икономиката като цяло, има две испански летища, които биха понесли последствията. Ибиса и Палма де Майорка са поставени, според доклада на EBAA за юли 2022 г., в първите десет европейски летища по трафик на изпълнителната авиация.

По-конкретно, Питиутските острови (Ибиса и Форментера, влизащи в състава на Балеарските острови, бел. ред.), люлката на луксозните ваканции и убежище за мнозина през лятото, е поставен на трето място в списъка на този тип трафик през юли 2022 г. По този начин испанското летище е само след парижкото Льо Бурже и Ница. Следващото испанско летище в класацията е Палма де Майорка, което заема девета позиция.

Всъщност един от най-обслужваните маршрути в Испания в изпълнителната авиация е този, който свързва Ибиса с Палма де Майорка, следван плътно от този, известен като Puente Aéreo, връзката между Мадрид Барахас и Барселона Ел Прат. Маршрутът между Палма де Майорка и Менорка също събира съответните цифри.

Увеличение на този тип самолетни полети в Испания

След избухването на Covid-19 през март 2020 г. този тип авиация консолидира своите цифри и увеличи своите клиенти, особено в Испания. Така, докато в Европа като цяло той се е увеличил с 5,1% през 2021 г. спрямо 2019 г., в случая с Испания този процент е 20,3% и данните се подобряват.

Всъщност, през първата половина на 2022 г., тоест между януари и юни и преди настъпването на лятото, летище Ибиса е обслужило повече от 6000 частни самолета, което е с 13% повече, отколкото през същия период на 2021 г. и с 57% повече, отколкото през 2019 г. преди пандемията. При липса на данните за третото тримесечие, летните цифри биха консолидирали Ибиса в челната десетка на европейските летища за частна авиация, коментират от изданието.

С тези данни като фон и като се вземат предвид плановете на различните правителства да спестят от потреблението на газ и петрол, като същевременно намалят емисиите, предложението на френската изпълнителна власт може да се приложи в Брюксел. Как обаче ще бъдат ограничени тези полети?

При липсата на повече данни Le Parisien посочва, че Франция обмисля различни възможности, които ще варират от налози, които имат възпиращ ефект, до задължаване на компаниите да оповестяват публично своите пътувания с частен самолет или устройство, което да предотвратява тяхното излитане, когато има друга алтернатива маршрутът да се извърши с търговски полети или с влак

Според същия източник те също ще оценят възможността предложението да бъде разработено в смисъл на интегриране на частната авиация в квотната система на бъдещия данък върху емисиите на въглероден диоксид (CO2), който се разработва в ЕС.

Според данни от Compare Private Planes, типичен много лек реактивен самолет, като Cessna Citation Mustang или Embraer Phenom 100EV, ще произведе около един тон въглероден диоксид на час полет. Обикновено до четирима пътници се превозват с този тип самолети, така че единичната емисия ще бъде 0,25 тона въглерод на пътник/час.

По-големите модели, като Embraer Phenom 300E, който може да превозва до седем пътника, отделят средно около два тона въглероден диоксид на километър, тоест 0,33 тона на човек.

Големите джетове, които могат да превозват между 12 и 19 пътници, обаче отделят 0,33 тона и 0,42 тона на човек на час полет.

В търговската авиация, например, A320neo със 169 места води до цифра, близка до 50 килограма на пътник. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ