Сговори на глупци

Сговори на глупци

Сговори на глупци

Най-опасните хора на тази планета не са злодеите, а работливите глупаци. Те могат с невинен вид да свършат много по-големи поразии от един преднамерен психопат, защото не са в състояние да осъзнаят грешките си и са убедени, че вършат добро. Виждам как започват да се очертават подобни групи около спора за бурките. Иначе политкоректно наречен “за покритите лица на публични места”.

Пазарджик беше първи в забраната на пълното забулване. Този средноголям южнобългарски град се прочу и с една друга наредба в същия хейтърски регистър - през 2010 г. местният общински съвет прие забрана на публични прояви на хомосексуална нежност. И досега там ако еднополови влюбени се държат за ръце или се целуват на улицата, официално би трябвало да следва глоба. Пловдиският митрополит Николай веднага обяви, че ще награди кмета Тодор Попов за това богоугодно дело с орден “Свети Апостол Ерм”. Тогава никой нищо не направи, а решението бе скандално. Така че логично се стигна до нова глупава забрана.

Да, Пазарджик има проблем с изкуствено налагане на нетрадиционен за нашите земи ислям в ромската махала. Но забраната на бурките няма да го реши, даже ще влоши

положението. Най-много дядо Николай пак да измисли някоя църковна награда за общинарите заради нея, колкото да нагорещи още повече спора.

В Пазарджишкия казус с бурките, който вече се разпростря и в Благоевград, Стара Загора и Пловдив, виждаме множество сговори на глупци, които извършват браунови движения и разбъркват супата, в която плуват, до взривоопасно състояние. От една страна община, православна църква и всякакви други институции до такава степен през последните десетелития са изоставили местните роми на произвола на съдбата, че те попиват като гъби всяко чуждо влияние, което им се привнесе отвън. Първо бяха евангелисти, сега са си пуснали талибански бради и са си забулили жените от глава до пети. Утре Дарт Вейдър да дойде при тях, веднага ще минат на тъмната страна. Просто страдат от липса на внимание и грижа. И общината в пълно бездействие гледа всички тези процеси там и чак когато нещата непоправимо се объркват и международният контекст се усложнява докрай заради настъпването на радикализма и тероризма към Европа, тогава тръгва да действа по най-неподходящия начин. Със забраната си ще направи бурката модерна, ще я въздигне в мъченически статус, ще даде повод на Българския хелзински комитет да заведе някое дело и да го спечели.

Очевидно ислямските фондации, които са шетали из ромската махала в Пазарджик и са налагали възгледите си на клетите и изоставени от бог и държава нейни обитатели,

никак не са безопасни. Това ни става ясно от процеса за радикален ислям срещу Ахмед Муса и компания. Но и още нещо ни става ясно от хода на това дело - че специалните служби не са си свършили работата. Обичайната процедура в такива случаи е да се проследят парите, да се дискредитират лидерите на организацията и техните спонсори, да бъдат уличени в корупция, в комерсиални намерения, в пране на пари, а не да се атакува религията им, защото темата е деликатна. Не може едно съдебно дело да се превръща в теологичен спор, защото то не е част от религиозната вселена, а от нашата, реалната, демократичната, в която се предполага, че вероизповеданията са свободни. На него трябва да бъдат представени доказателства за светски криминални деяния, не за неправилни вярвания. А още по-елегантно казусът можеше да се реши, ако въпросните сеещи нетипичен за България ислям фондации бяха тихомълком изгонени като застрашаващи националната сигурност. След като техните финансови потоци към новопокръстените секнат, до няколко години и последствията ще отшумят. Без да се вдига вой до бога и да се създават поводи за обвинения в недемократично преследване на една религия. Но за това трябват работещи специални служби, а аз не бих нарекла нашите точно така.

Сговор на глупци бих нарекла и тези, които бранят с голи гърди правото на жените в България да ходят с бурки. Този вид облекло за цивилизования свят наистина е символ на

потисничеството над жената в крайните радикални форми на исляма. Изповядващите го обаче имат “демократично” обяснение за всичко. Те най-вероятно ще ви кажат, че мюсюлманите забулват жените си от глава до пети, за да ги защитят от чужда похот и посегателства като например онези в Кьолн по Нова година. Както на мен един подобен имам веднъж ми обясни, че настояването мюсюлманката да си стои у дома и да си гледа децата, било уважение към нея, защото така съпругът й я освобождавал от необходимостта да работи и поемал изцяло прехраната. А пък правото на мъжа да сключи до четири брака било грижа за самотните жени. Ще се изкарат едва ли не феминисти, за да оправдаят нещо отдавна отречено, а понякога и опасно. Да защитаваш подобни традиции, за да се изкараш кристален либерал, само налива вода в една нецивилизована и женомразка мелница. Между другото християнското отношение към жената е една идея по-добро, но в никакъв случай не отговаря на съвременните норми на демокрацията. Защото една от божиите заповеди гласи “Не пожелавай жената на ближния си, нито нивата му, нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв друг негов добитък.” Да си знае местото - до вола, осела и неудошевената собственост. Така че тук не става въпрос за някакво верско противоборство, а за предпочитанието на светското пред религиозното.

Но със забрани и агресия няма да стане. Общинарите вместо да глобяват за бурки, да организират програми, които да образоват и овластяват жените, да им покажат светския път, защото досега само религиозният им е бил показан, никой не се е погрижил те да станат по-добри граждани, защото не му е пукало. Пазарджишките ромки трябва да бъдат съблазнени да хвърлят бурките и да станат модерни жени, а не да бъдат принуждавани.

Но сговорите на глупци продължават да се надвикват, вместо да се вземат разумните решения.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ