Утопично вярвам в честните и коректни отношения и държа на тях

Утопично вярвам в честните и коректни отношения и държа на тях

Утопично вярвам в честните и коректни отношения и държа на тях

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Трябва да се преборим със собственото си усещане, че промяната в живота ни зависи от някой друг и че някой друг ще реши проблемите ни вместо нас, казва Иван Папазов, изпълнителен директор на „Винпром Пещера”*

- Господин Папазов, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- Присъствието ми сред 10-те топмениджъри на 2014 г. е признание не само за лични качества и положени усилия през годината, но и за целия професионализъм и ентусиазъм, който споделя екипът на „Винпром Пещера” в работата си. Заедно успяхме да завоюваме лидерската позиция в производството на алкохолни напитки в България и да се задържим на върха. За нас е чест да намерим място в такова престижно подреждане, но смятаме, че е заслужено.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Успехът за мен означава да постигаме възможно най-доброто с ресурса, с който разполагаме, при най-малка загуба на време и средства. А както вече съм споделял – успехът се измерва не само през личните постижения, а и през растежа на екипа.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- В бизнеса е важен всеки служител и всяко звено, защото за крайния резултат допринасят всички. Аз съм екипен играч и затова определям успеха като екипна работа. И обратното – когато резултатът не оправдава очакванията, да се носи лична отговорност. 

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Най-важното е да проявяват коректност както при взаимоотношенията си с колегите, така и към нашите партньори и клиенти. Това означава да се спазват поетите ангажименти в определените срокове, да не се размива отговорността и да се изпълнява фирмената политика.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Съвкупността от всички тези неща дава сигурност и удовлетвореност на служителите и ги мотивира да влагат необходимите усилия и да изпълняват задълженията си съвестно. Така че е важно и на работното място, и в личния си живот да усещат, че работят за стабилна компания, която ги подкрепя и оценява вложения професионализъм. Изградената корпоративна култура, ценности, ясната визия, цели, добрият мениджмънт са нещата, които правят една фирма силна. Нормално е, когато дойдат и пазарните успехи, да се засилва удовлетвореността на екипа.

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Във „Винпром Пещера” изискваме самодисциплината и отговорността за взетите решения и изпълнението на корпоративните задачи да бъдат поставени над личното его. Затова харесвам хора, които отстояват позициите си с рационални доводи, но умеят да приемат и конструктивна критика. Лесно е да похвалиш някого, но да намериш правилните думи, с които да отправиш забележка, е по-голямото предизвикателство. Това се опитвам да предам и на колегите, които традиционно се „палят” повече и реагират по-емоционално.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Ако попитате представителите на висшия мениджмънт, с които контактувам всекидневно, може би биха ме определили като твърде авторитарен мениджър. Истината е, че държа изключително много на комуникацията – между хората, между отделите и дирекциите, по цялата йерархия. Следвам максимата на един бивш израелски министър-председател – Голда Меир, че „най-трудното го правим веднага, а невъзможното ни отнема малко повече време”. И това, че не приемам „не” за отговор, в никакъв случай не ме прави авторитарен, а просто държа другите да споделят моите амбиции.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Както вече съм казвал пред списание „Мениджър”, измервам успеха с растежа на екипа и смятам, че ако не съм успял да изградя стройна организация и стил на работа във „Винпром Пещера”, който да гарантира изпълнението на поставените задачи, това означава, че не съм си свършил работата добре. Затова очаквам от хората да ми звънят само при изключително спешни задачи, където се изисква пряко моята намеса.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Доволните и лоялни служители означават спечелени и доволни клиенти. А и още нещо – хората, работещи при нас, са и потребители на продуктите на „Винпром Пещера”. Смятам, че за тях е чест да участват в бизнеса и да консумират след това продуктите ни.  

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Като личност характерът ми е формиран от моите родители, които са ме възпитали да оценявам високо морални категории като чест, достойнство и уважение към труда. Тези ценности се отразиха и на израстването ми като мениджър. А от професионална гледна точка е напълно нормално при ежедневния ми контакт с колегите да се получава обмен на идеи, опит, енергия и творчески заряд, в който взаимно се обогатяваме.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Много добре знам кои са ми силните и слабите страни и непрекъснато работя за личното си усъвършенстване. А слабостите ми, предполагам, че са обект на анализ от страна на конкурентите.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Утопично вярвам в честните и коректни отношения и държа на тях. Очаквам при ежедневната си комуникация  с колегите от всички нива да получавам точна и ясна оценка за изпълнение на поставените задачи, а не общи фрази. Държа на думата си – това е принципът, който се стремя да не нарушавам, и не обичам да губя времето – моето и на събеседника - в празни приказки.

- От какво се страхувате?

- Като всеки нормален човек и аз не съм безстрашен, но смятам, че има само едно решение и верен подход - да се изправиш смело срещу страховете си и да ги преодолееш.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Ако говорим за търговски отношения – да, там умението да си гъвкав и да предлагаш по-различното, по-доброто решение от конкурентите е решаващо за успешното финализиране на сделките. Но партньорите ни много добре знаят, че това не е проява на слабост, а е изцяло подчинено на бизнес логика.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Като изпълнителен директор на най-големия производител на алкохолни напитки в България мечтата ми „Винпром Пещера” да е № 1 вече е изпълнена. Оттук нататък правя само планове компанията да се наложи още по-успешно на международните пазари и да разшири портфолиото си с продукти, които отговарят адекватно на нуждите на клиентите.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Периодът беше изключително динамичен и труден, но също така даде шанс на креативните и амбициозните да се реализират. Това е причината да се случат и много положителни неща, като например да се изградят успешни и работещи бизнеси, какъвто е и нашият. В този период България се присъедини към Европейския съюз и НАТО. Хората получиха шанса да пътуват свободно, да се развиват и да се доказват. Макар и плахо, започна да се оформя гражданско общество, привлечени бяха чужди инвеститори. Но това не означава, че не ни предстои още дълъг път, докато достигнем нормалния стандарт на Европа, което ми се иска да се случва с много по-бързи темпове. Ние в нашата компания работим за това.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- Не мисля, че от всеки успял мениджър ще излезе добър управленец заради спецификите на политическата среда и различните отговорности. Но със сигурност стремежът за постигане на ефективност, който изначално е заложен в успешните бизнеси, е полезен за реформирането на системите в държавата.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Естественият ни инстинкт за адаптиране ни помага да успяваме навън. Освен това българите сме интелигентни и когато виждаме, че има смисъл от усилията и работата ни, сме мотивирани да се развиваме и да преследваме целите си.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Трябва да се преборим със собственото си усещане, че промяната в живота ни зависи от някой друг и че някой друг ще реши проблемите ни вместо нас. Едва когато успеем да впрегнем тази енергия в развитието на честен и коректен бизнес, ситуацията и съответно начинът ни на живот видимо ще се подобрят.

.................................................................

*„Винпром Пещера" АД е приемник на производствени традиции в лозаро-винарския сектор от 1939 г. Компанията започва създаването и налагането на собствени марки вина и високоалкохолни напитки през 1998 г. и стартира мащабни инвестиции в развитието на собствени производствени бази и лозови масиви. В сортовата й листа влизат: каберне совиньон, каберне фран, мерло, сира, шардоне, мускат отонел, совиньон блан и други. Днес „Винпром Пещера" АД е лидер в България в продуктовите категории вино, ракия, водка, уиски, мента, мастика. Продуктите на компанията се продават в целия свят и са сред най-награждаваните на международни изложения и форуми.  

 

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ