Анатомия на кризата в България

Анатомия на кризата в България

Анатомия на кризата в България

Списание „Мениджър” препоръчва книгата на ИПИ „Анатомия на кризата – България 2009-2015. Хронология, проявления, поуки”. Автори са Асенка Христова, Атанас Георгиев, Георги Ангелов, Георги Ганев, Десислава Николова, Калоян Стайков, Красен Станчев, Лъчезар Богданов, Петър Ганев, Явор Алексиев.  

Ако попитате повечето хора днес, те ще ви кажат, че икономическата криза в България продължава. Усещанията са често субективни и пречупени през личните усещания и желания. Числата показват друга картина, обаче.

  • Спадът на реалния БВП в България започва от 2009 г., достигайки дъното през първото тримесечие на 2010 г., а от тогава започва възстановяването. Кризата в България всъщност трае около пет триме­сечия;
  • Кризата в България започва значително по-късно, отколкото в света като цяло и продължава по-кратко време;
  • Лошите времена са били използвани от българските фирми, за да подобрят производствените си процеси, прецизират количеството и натоварването на използвания труд, реформират вътрешната си организация и да станат по-високо производителни;
  • Основната реакция и на двете български правителства, обхванати от периода на криза, е да се опитат да заместят спадащото частно търсене с по-високи публични разходи, което извежда бюджета на дефицит и изразходва фискалния резерв. Този фискален стимул, обаче, нито спестява на България над 5-процентен спад в общата стопанска ак­тивност, нито я предпазва от сериозен срив в капиталообразуването, нито води до значим ефект на запазване на работни места и натоваре­ност на труда;
  • Кризата от 2009 г. промени българската икономика – от развитие, финансирано с външни инвестиции към развитие, основано на износ.

Книгата „Анатомия на кризата – България 2009-2015. Хронология, проявления, поуки”, публикувана от Института за пазарна икономика  се стреми да предложи погледът на избрани български икономисти на основните развития на кризата в България от 2009 насам и реакцията на държавата, като се оцени нейната ефективност.

Читателите на „Мениджър” и „МениджърНюз” могат да си я купят на  https://magazin.manager.bg/ с над 5 лв. отстъпка.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ